Youtube satsar på datorspel med en ny tjänst som ska konkurrera med Twitch om livesända spelsessioner och videor.
I maj förra året ryktades det att #Youtube var på väg att köpa upp tjänsten Twitch, som strömmar tv– och datorspel över nätet och låter användare ladda upp egna spelvideor. I augusti blev det istället Amazon som lade beslag på Twitch för motsvarande 6,7 miljarder kronor.
Nu vill Youtube dock utmana Twitch med en egen liknande tjänst kallad Youtube Gaming. Den nya tjänsten kommer till att börja med att dyka upp i Storbritannien och USA och siktar på att bli spelares självklara mötesplats. Produktansvarige Alan Joyce skriver i ett blogginlägg:
– Youtube Gaming är byggd för att handla om dina favoritspel och spelare, med mer videor än någon annanstans. Från "Asteroids" till "Zelda", mer än 25 000 spel kommer att ha sina egna sidor, ett enda ställe för alla de bästa videoklippen och liveströmmar om just det spelet. Du kommer också hitta kanaler från en bred samling spelutgivare och Youtube-kreatörer.
Spelströmmar har på senare år blivit en allt större verksamhet. Twitch har enligt egna uppgifter över 43 miljoner besök varje månad, och även på vanliga Youtube finns redan en riklig mängd videos med spelinriktning. En av de mest framgångsrika profilerna är svenska Felix Kjellberg, mer känd som Pewdiepie, vars Youtube-kanal har över 35 miljoner prenumeranter.