Den kompetenta spelkontrollen Stratus XL från Steelseries är välbyggd och ligger bra i handen, men hur mycket behövs en extern spelkontroll för IOS, och hur många spel har stöd för den? 99mac testar.
När Apple 2008 började tillåta appar från tredje part på Iphone och Ipod Touch öppnade det dörren för en hel flod av spel på plattformen, något som bara fortsatt sedan lanseringen av Ipad. Idag finns det över 1,4 miljoner IOS-appar, och väldigt många av dem är just spel. IOS har idag vuxit till att bli en av de största plattformarna för spel, om inte den största.
Detta trots att Apple själva knappast visat något eget större intresse för spel genom sin historia. Det finns vissa undantag – Steve Jobs visade upp en demo av storspelet Halo på Macworld 1999. Det var ursprungligen planerat att släppas exklusivt till Mac, men blev istället ett Xbox-spel efter att Microsoft köpt upp studion Bungie.
I modern tid har spel ofta figurerat på scenen när Apple håller event, och då främst för att visa upp den grafiska prestandan i de nya IOS-enheter som släpps. Apple verkar ha förstått att spel är en viktig faktor, åtminstone ekonomiskt. Spel står för en överväldigande majoritet av inkomsterna från App Store. Nya ramverk som Metal, Spritekit och Gamekit visar också att Apple verkar ha insett att spel är en stor del av lockelsen med IOS.
Allt detta har skett trots att tryckskärmen på en Iphone, Ipod Touch eller Ipad egentligen inte är optimal för många typer av spel. Vissa genrer passar onekligen bra, som långsammare äventyrsspel och enkla spel med bara en eller två kontroller. Det finns också exempel på exklusiva titlar som använder tryckskärmen till sin fördel, spel som det är svårt att tänka sig skulle göra sig lika bra på en traditionell dator eller spelkonsol. Exempel är de vackra och gåtfulla spelen från svenska Simogo, eller förra årets succé Monument Valley.
Men när det gäller populära traditionella genrer som FPS (First Person Shooter) eller lite mer avancerade action- och plattformsspel räcker tryckskärmen inte riktigt till, och oskicket att placera ett virtuellt styrkors och knappar på skärmen gör ingen glad. Många spelare har säkert istället önskat sig en ordentlig spelkontroll med styrspakar och fysiska knappar. Detta stöds i IOS sedan några år, men de flesta av de tillbehör som släppts har tyvärr hållit mycket dålig kvalitet.
Stratus XL från #Steelseries är en handkontroll som ändrar på detta. Den håller hög byggkvalitet, ligger bra i handen och är överlag jämförbar med de spelkontroller som Sony och Microsoft skickar med sina konsoler. Faktum är att Stratus ser ut som en korsning mellan kontrollerna till Xbox och Playstation. Actionknapparna och kontrollens form ser ut att komma direkt från Xbox, men de två analoga styrspakarna och knapparna längst fram är däremot nästan identiska med Playstation-kontrollen.
Stratus XL parkopplas med enheten via Bluetooth, och den processen är problemfri. Kontrollen har inget inbyggt uppladdningsbart batteri, utan det är två AAA-batterier som gäller. Detta ska ge kontrollen över 40 timmars batteritid, och den siffran verkar stämma.
Spelkontrollen är ganska tung, och väger 284 gram med batterier. Det är inte direkt någon nackdel, utan tyngden bidrar till att kontrollen känns rustik och bra att hålla i. För mobila spelare däremot blir det ytterligare tyngd att bära omkring på, nästan lika mycket som en Ipad Mini 3 som väger 331 gram.
Det finns några spel som verkligen kommer till sin rätt tack vare en extern spelkontroll. De flesta av dem är portade versioner av gamla klassiska konsolspel, som till exempel Sonic the Hedgehog eller Final Fantasy. Dessa spel lyfter och blir en helt annan upplevelse än att spela endast genom att trycka på skärmen. Andra spel skulle verkligen behöva stöd för Stratus XL, men har det inte. Plattformsspelet Mickey Mouse: Castle of Illusion exempelvis, där spelmekaniken bygger på våghalsiga hopp och navigering med hög precision. Det spelet formligen skriker efter stöd från en högkvalitativ spelkontroll, men fungerar inte alls med Stratus XL eller andra liknande produkter.
Sedan finns det en del spel som visserligen har stöd för kontrollen, men där spelupplevelsen inte ändras nämnvärt. Rayman Fiesta Run och Badlands har på ett suveränt sätt anpassat hela spelet utifrån tryckskärmen, och där används nästan hela tiden bara ett enda tryck för att styra. Dessa går att köra med en Stratus XL, men skillnaden är försumbar. Möjligtvis är det lite enklare att se skärmen eftersom pekfringret inte längre ligger i vägen. Det känns hursomhelst lite konstigt att på en spelkontroll med åtta knappar och tre styrspakar oftast bara använda en enda.
Andra spel har istället omfamnat IOS-plattformens egensinniga kontrollmetod så till den grad att styrning med en spelkontroll knappast vore möjlig. Actionspel som The Drowning och Infinity Blade använder metoder som att svepa över skärmen och trycka med två fingrar samtidigt för att få saker att hända, och trots att utvecklarna visserligen skulle kunna uppdatera spelen med stöd för Stratus XL skulle det kräva omfattande förändringar.
Det är kort sagt så att vissa typer av spel tjänar på att styras med kontroll, andra gör det inte. Strategispel och äventyrsspel som till stor del kontrolleras genom att peka och klicka frodas på IOS-plattformen och vanliga datorer med mus. De gör sig inte lika bra på konsoler. Det gör däremot action och plattformsspel, och det är just den typen av lir som blir roligare med Stratus XL.
Av alla spel jag testat har jag ändå inte hittat ett enda som jag tycker till fullo utnyttjar kapaciteten hos Stratus XL. Spelen för IOS skapas helt enkelt inte med sådan avancerad inmattning i åtanke. En utvecklare kan anta att de allra flesta potentiella kunder inte har en extra kontroll hemma, och därför prioriteras styrning som passar tryckskärmen. Faktum är att Apples riktlinjer inte tillåter appar som kräver en extra handkontroll, utan alla spel måste kunna köras enbart med Ipad eller Iphone.
Därför är Stratus XL tyvärr ett ganska tråkigt köp, för det är en mycket bra spelkontroll som på IOS har väldigt lite att göra. För de IOS-användare som är ute efter en kontroll så är Stratus XL definitivt den bästa hittills. Men den som förväntar sig att kunna använda den till hela sin spelsamling i App Store kommer att bli gruvligt besviken.
Blickar vi framåt finns det dock mer potential. Den nya Apple TV kan, om den blir en framgång, bana väg för mer avancerade IOS-spel utformade för att utnyttja en spelkontroll bättre. Visserligen har Apple även här samma krav – ett spel för Apple TV måste kunna köras enbart från den medföljande fjärrkontrollen, men kanske är det ändå mer troligt att särskilda spelkontroller blir ett logiskt inköp till en låda i vardagsrummet. Det är också så att ju fler spel som utnyttjar en extra spelkontroll, desto fler kunder köper en sådan, och desto mer attraktivt blir det att bygga in stöd för det i spelen.
Steelseries har redan annonserat en ny variant särskilt riktad mot Apple TV, kallad Nimbus. Den befintliga Stratus XL bör dock fungera även den på Apple TV. Nimus har dock andra fördelar så som en Lightning-anslutning och ett uppladdningsbart batteri. Den som planerar att bygga en robust spelmiljö för sin samling IOS-spel kan därför göra klokt i att vänta några veckor för att se om inte Steelseries Nimbus är ett bättre köp.
Fördelar
+ Bra känsla och knappar
+ Utmärkt batteritid
Nackdelar
- De flesta IOS-spel saknar ordentligt stöd