Google utmanar Apple i vardagsrummet

Google visar upp två nya versioner av Chromecast, en för video och en för musik. Med ett lågt pris hoppas Google dominera underhållning i vardagsrummet.

Under Googles livesända event presenterade sökjätten flera nya produkter avsedda för underhållning i hemmet. Mediaenheten Chromecast får inte bara en, utan två uppföljare.

Den första är för videomaterial och kopplas precis som sin föregångare till tv:ns HDMI-anslutning. Den behåller också samma pris på 35 dollar – i Sverige 390 kronor – vilket gör den till ett betydligt billigare alternativ än #Apple TV.

Jämfört med den första versionen har nya Chromecast fått en rund form och finns i tre olika färger – gult, rött eller svart. HDMI-anslutningen är nu en längre, böjdbar arm vilket gör att Chromecast hamnar en bit längre från tv-apparaten. Detta ska enligt #Google vara för att minska störningar från tv:n och andra anslutna enheter.

Förutom utseendet har nya Chromecast också utrustats med modern wifi-anslutning med protokollet 802.11ac och 5GHz. Antalet antenner har också utökats från en till tre, och de uppges vara optimerade för strömmande innehåll. Stöd för upplösningen 4K saknas dock.

Men märket Chromecast utökas också med en helt ny enhet som heter Chromecast Audio, och ansluts till en högtalare för att strömma musik och annat ljud. Precis som en Airport Express kan Chromecast Audio strömma ljud direkt från en dator, surfplatta eller mobiltelefon. Den ansluts med hjälp av en 3,5 millimeters ljudkontakt och har även stöd för optiskt ljud samt RCA-anslutning i högtalaren.

Även Chromecast Audio kostar 390 kronor, och har stöd för ett flertal musiktjänster så som Spotify och Deezer, samt kan strömma ljud direkt från webbläsaren Chrome. Stöd för Apple Music saknas dock i dagsläget.

Däremot har enheten givetvis stöd för Google Play Music, och här utmanar också företaget Apple med ett nytt familjeabonneamng för upp till sex personer för 14,99 dollar i månaden, motsvarande 149 kronor i Sverige.