Både Apple, Google och Microsoft erbjuder en svit av produktivitetsappar för ordbehandling, presentationer och tabeller. Men vilket är bäst, smidigast och billigast för just dig? 99mac guidar.
En gång i tiden var det mer regel än undantag att ett köp av en ny Mac-dator också följdes av programpaketet Microsoft Office. Office-paketet var en så betydelsefull programvara till en hemdator att blotta tanken på att Microsoft skulle slopa stödet för Mac var skrämmande. Steve Jobs ökända "avtal med fienden" kort efter sin återkomst till Apple år 1997 möttes av burop i publiken, men visar tydligt hur viktig programvaran var för plattformen. I ett samarbete mellan Apple och Microsoft lovade mjukvarujätten att fortsätta utveckla Office-paketet för Mac, mot att Apple lovade att använda webbläsaren Internet Explorer som standard i sina datorer.
Sagan om Office börjar redan 1985 då kalkylprogrammet Excel släpptes exklusivt för Macintosh (jo faktiskt). 1987 kom verson 2.0, och då kom även en version för Windows. I augusti 1989 kom så den första versionen av paketet, som samlade Word, Excel och Powerpoint. Även denna gång skedde lanseringen först på Mac, och i oktober året efter följde en Windows-version.
Under nittiotalet var Microsoft Office nästan totalt dominerande, men med smarta mobiltelefoner, surfplattor och molntjänster har även konkurrerande företag börjat erbjuda sina egna alternativ. Både Apple och Google har sedan några år tillbaka lanserat egna Office-alternativ i form av Iwork och Google Apps (eller Google Drive). De tre alternativen speglar tydligt de tre upphovsföretagens profiler, men alla är också i olika grad plattformsoberoende. Den stora frågan för konsumenter är därmed vilken av de tre jättarna som ska få ansvar över ens textdokument, presentationer och budgetkalkyler.
I den här guiden kommer vi att titta på Microsoft Office, Google Drive och Apple Iwork för att avgöra vad de olika alternativen har för respektive styrkor och svagheter. Vi kommer att väga in faktorer som pris och användarvänlighet, men också hur pass kompatibla de tre sviterna är med varandra. Det är trots allt inte ovanligt idag att samarbete sker med andra som arbetar på andra plattformar.
Förr i tiden gjorde kontorspaketen skäl för sitt namn, eftersom de levererades på en skiva i en kartong. Då var det också enklare att jämföra priser mellan exempelvis Apples Iwork och Microsofts Office.
Idag har molnet kommit in i bilden, både vad gäller leverans av själva programvaran och inte minst lagring och hantering av dokument. Generellt kan priserna för själva apparna sägas ha gått ner (i många fall är de helt gratis), samtidigt som de flesta användare måste ta med kostnaden för molnlagring i beräkningen.
När det gäller prissättningen ser vi tydligt att de tre företagen har olika fokus. Google har vuxit fram som ett renodlat webbföretag, och för att spegla det är själva applikationerna helt gratis, och lagringsutrymmet billigt. Google erbjuder också som enda företag lagringsutrymme på flera terabyte, men då går priserna upp. Större delen av Googles intäkter kommer från annonsering.
Apple å sin sida får det mesta av sina intäkter genom att sälja hårdvara, och därmed kan Icloud och Iwork-programmen ses som tillhörande tjänster för Iphone, Ipad och Mac. Det går att komma åt Iwork via nätet utan att ha en Apple-enhet, men det får anses höra till ovanligheterna. Apparna i Iwork ingår vid köp av en ny Mac eller IOS-enhet, och då de inte finns för någon annan plattform är det bara de som har en äldre dator som kan behöva betala för dem.
Slutligen Microsoft, vars intäkter historiskt kommer från mjukvara så som Windows och just Office. Resultatet är generösa priser på molnlagring, men relativt dyra och framförallt krångliga prismodeller för Office-paketet.
Microsoft Onedrive | Google Drive | Apple Icloud | |
---|---|---|---|
1GB | – | – | Gratis |
5GB | – | – | Vid köp av enhet |
15 GB | Gratis | Gratis | – |
50 GB | – | – | 9 kr |
100 GB | 16 kr | 22 kr | – |
200 GB | 32 kr | – | 29 kr |
1 TB | 64,99 kr (inkl Office) | 109 kr | 89 kr |
1 TB familj | 89,99 kr (inkl Office) | – | – |
10 TB | – | 1 092 kr | – |
20 TB | – | 2 183 kr | – |
30 TB | – | 3 275 kr | – |
Den som framförallt behöver molnlagring för att spara sina dokument klarar sig troligtvis länge med några gigabyte, kanske rentav de gratis alternativ som både Google och Microsoft erbjuder på 15 gigabyte. Den som inte behöver mer utrymme behöver knappast betala, även om Apple för bara nio kronor per månad lockar med 50 gigabyte.
De flesta vill dock lagra även annat i molnet, så som bilder. Då kan behoven av utrymme stiga, och fortfarande är det förmånligt att betala för 100 gigabyte från Microsoft eller Google, eller 200 gigabyte från Microsoft eller Apple. Skillnaden i pris är ganska liten – billigast för den som inte behöver mer än 100 gigabyte är Microsoft med 16 kronor per månad. Billigast per gigabyte är dock Apple, men då måste du betala 29 kronor per månad för 200 gigabyte.
När vi kliver upp på en terabyte lagringsutrymme skickar Microsoft med Office-paketet i form av prenumerationstjänsten Office 365. Det är bra, men å andra sidan är Googles appar alltid gratis, och Apples är det i praktiken alltid (om datorn är relativt ny).
Den som behöver ganska lite lagringsutrymme klarar sig alltså billigast undan med Google som ger 15 gigabyte gratis och erbjuder gratis appar. Den som behöver lite mer utrymme får en liten fördel vad gäller månadskostnaden hos Apple. Den som behöver en terabyte molnlagring och klarar sig med Office-paketet för en person gör ekonomiskt klokt i att välja Microsoft, då både Office 365 och en terabyte lagring i Onedrive blir ditt för svårslagna 65 kronor i månaden.
Som framgick i inledningen började Microsoft Office sin tillvaro på Mac, men blev under 1990-talet snarast synonymt med Windows-plattformen och Microsofts närmast totala dominans bland hemdatorer. Och trots att flera alternativ dykt upp är "Office-paketet" fortfarande att anse som standard när det gäller produktivitet som texthantering och kalkyler. Om du använt en dator är helt enkelt sannolikheten ganska hög att du någon gång kommit i kontakt med Office.
De tre huvudapparna i Office är ordbehandlaren Word, presentationsprogrammet Powerpoint och Excel för att skapa och hantera kalkylark. Dessutom ingår i de flesta utgåvor e-postklienten Outlook och anteckningsappen Onenote.
Office-paketet har delvis behållit sin popularitet genom att erbjuda en stor mängd funktioner, faktiskt mer än de flesta av oss kommer att behöva använda. En konsekvens av det är också att apparna i Office-paketet har ett rykte kring sig att vara krångliga och komplicerade att använda. Men för den som kan Office finns det knappast något bättre produktivitetspaket. Av tradition har också Office kraftfulla verktyg för samarbete och delning av dokument, inte minst sedan molnlagringen Onedrive tillkommit.
Office 2016 är Microsofts nya utgåva som ersätter både Office 2011 för Mac och Office 2013 för pc. Office 365 däremot är en prenumerationstjänst, som i korthet går ut på att användaren betalar en summa varje månad, och för det får tillgång till Office-apparna tillsammans med molnlagring i Onedrive. I princip handlar det om att hyra Office-paketet istället för att köpa det, och en uppenbar fördel är att så länge prenumerationen betalas ingår uppdateringar till programmen. För den som vill arbeta med dokument både på datorn och i mobila appar krävs en 365-prenumeration.
Det är alltså lite av en snårig djungel att reda ut vad de olika utgåvorna av Microsoft Office innehåller. Det blir knappast enklare av att det dessutom finns särskilda utgåvor för företag och studenter.
Trots att Microsoft Office har skaffat lokaler i molnet märks det fortfarande att Office-paketet i grunden är en "vanlig" app. Inte minst är detta tydligt när programmen ska uppdateras, vilket är väldigt ofta. Uppdateringarna kräver att en separat uppdaterings-app startas, och att jag skriver in mitt systemlösenord. Det tar dessutom lång tid.
Som kontrast till detta lever och frodas konkurrenten Googles appar i molnet. De uppdateras kontinuerligt, och helt utan att användaren märker något. Det är inte säkert att alla anser detta vara av godo, men det gör att appen alltid är redo att användas, utan någon väntetid. Även Apple ligger före Microsoft här, med uppdateringar som görs via Mac App Store och går att välja att automatiskt installera under natten.
Microsoft låser dock inte in sina användare i sin egen lagringstjänst Onedrive, utan erbjuder också full integration med Dropbox. Både från de mobila Office-apparna och på en dator går det att lagra dokument i Dropbox, göra ändringar och spara.
Med Office 2016 har Microsoft också gjort ett ordentligt försök att förtydliga gränssnittet i programmen, som nu använder samma Ribbon-design som den tidigare Office-versionen för Windows. Med den kommer också en hel del andra efterlängtade funktioner för Mac-användare, såsom möjligheten att arbeta med delade dokument i molnet och stöd för "pc-kortkommandon" så som CTRL+S. Tack och lov fungerar Mac-klassiska CMD+S lika bra.
Innehåller programmen Word (ordbehandlare/layout), Powerpoint (presentationer), Excel (kalkyler) och Onenote (anteckningar). Dessutom i vissa utgåvor Outlook (mail och kalender).
Webbappar gratis.
Appar för IOS gratis.
Appar för OS X priser enligt nedan.
Office Home & Student 2016 för Mac: 1 399 kr
(Inkluderar Word, Powerpoint, Excel och Onenote. Får användas på 1 dator.)
Office Home & Business 2016 för Mac: 2 599 kr
(Inkluderar Word, Powerpoint, Excel, Onenote och Outlook. Får användas på 1 dator.)
Office 365 Personal : 64,99 kr per månad.
(Inkluderar Word, Powerpoint, Excel, Onenote och Outlook. Får användas på 1 dator, 1 surfplatta, 1 telefon. 1 TB lagringsutrymme ingår)
Office 365 Home: 89,99 kr per månad.
(Inkluderar Word, Powerpoint, Excel, Onenote och Outlook. Får användas på 5 datorer, 5 surfplattor, 5 telefoner. 1 TB lagringsutrymme ingår)
Molnlagring Onedrive (per månad) | |
---|---|
15 GB | Gratis |
100 GB | 16 kr |
200 GB | 32 kr |
1 TB | 64,99 kr (inkl Office) |
1 TB familj | 89,99 kr (inkl Office för fem personer) |
Namnet Iwork har fallit lite i skymundan på senare år, eftersom de tre apparna Pages, Numbers och Keynote numera säljs separat i App Store för både OS X och IOS. I kombination är de dock fortfarande kända under sitt samlingsnamn.
Iwork lanserades av Apple 2005, och innehöll från början bara ordbehandlaren Pages och presentationsprogrammet Keynote 2. Den första versionen av Keynote hade kommit redan 2003, och användes dessförinnan av Apple själva under företagets berömda presentationer. Kalkylprogrammet Numbers tillkom 2007, och därmed erbjöd Iwork motsvarigheter till de tre huvudprogrammen i Microsoft Office, nämligen Word, Powerpoint och Excel.
Redan från början har Iwork marknadsförts som ett enklare och mer användarvänligt alternativ till Microsoft Office, tillräckligt för de flesta "vanliga" datoranvändare. Därtill har Iwork alltid varit billigare än sin konkurrent, och numera ingår sviten rentav gratis med köp av en ny Mac eller IOS-enhet.
En viktig komponent i Iwork är också den inbyggda integrationen med OS X och andra Apple-program. Exempelvis går det att direkt från Keynote att komma åt bildbiblioteket i Iphoto (eller numera Bilder) genom den så kallade Mediebläddraren.
Pages är inte bara en ordbehandlare, utan extraknäcker också som ett layoutprogram. Det är knappast ledande vad gäller avancerade funktioner, men det är enkelt att arbeta med. Verktyg som Direktalfa gör det enkelt att sudda bort vita kanter runt objekt, och det mesta är tydligt. Pages är ett perfekt program för den som behöver slänga ihop en inbjudan till barnens födelsedagskalas, eller en affisch med erbjudande om gitarrlektioner. Tidigare versioner skilde mellan dokument som skapats för textbehandling och layout, men numera ligger båda delarna sida vid sida. Det går att producera text och vid behov lägga in bilder och grafik samt redigera dessa, eller infoga särskilda sidor som kräver mer layout, exempelvis bilduppslag i en bok.
Pages är också ett ganska dugligt verktyg för att skapa e-böcker. Dokument som skapats med Pages kan exportera i formatet Epub, som är en gemensam standard för eböcker. Detta ska dock inte förväxlas med Apples egna standard Ibooks med bättre stöd för animationer, video och annan multimedia. För att skapa sådana har Apple ett särskilt program kallat Ibooks Author, som är gratis.
Ibooks Author hör formellt inte till Iwork, men bör ändå nämnas då programmet är mycket likt de som återfinns i Pages, Keynote och Numbers. Något liknande finns heller inte hos Google eller Microsoft, och genom appen går det enkelt att skapa ganska avancerade digitala böcker, som dock enbart kan göras för privat bruk eller distribueras genom Apples egen butik Ibooks.
Keynote är troligtvis den app som fått mest uppmärksamhet, inte minst efter att ha figurerat i Al Gores dokumentärfilm En obekväm sanning. När den första versionen av Keynote kom var det också en ordentlig skillnad i användarupplevelse jämfört med de versioner av Powerpoint som fanns på den tiden. Inte minst förtjänar appen beröm för att med hjälp av snygga förvalda mallar göra det enkelt att skapa en presentation och lägga till egna bilder och andra resurser. De många olika animerade övergångarna bör också nämnas.
Numbers har ett liknande upplägg med förvalda mallar och användarvänliga kontroller, fast med diagram och kalkylark istället för text och presentationsbilder. De flesta grundläggande kalkyleringar, formler och tårtdiagram går att skapa. Den som är van att trolla med Excel lider däremot en risk att sakna en eller två av sina favoritfunktioner.
Pages, Keynote och Numbers finns också tillgängliga i form av webbappar på Icloud.com. Nyligen har Iwork i molnet har lyfts ur sin beta-status, och tidigare i år lät Apple vem som helst få tillgång till apparna genom att skapa ett Icloud-konto, även de som inte äger någon Apple-enhet. Det betyder att webbversionerna av Iwork är helt gratis att använda för vem som helst, så länge det räcker med molnlagring på 1 gigabyte.
Att arbeta med Keynote, Numbers och Pages genom Icloud är en snarlik upplevelse jämfört med att använda OS X-apparna. Gränssnittet är så långt det är möjligt likadant, och all funktionalitet finns där. Alla dokument som finns i Icloud visas översiktligt, även om det av förklarliga skäl går lite långsammare att ladda upp förhandsvisningar av dokument och andra ändringar.
När Iwork flyttade till molnet gick Mac-applikationern igenom en märklig och för många användare frustrerande "föryngring". Jämfört med den tidigare versionen Iwork '09 försvann många funktioner och dessutom bakåtkompatibilitet med äldre versioner av programmen. Bakom tilltaget låg en vilja att försäkra sig om paritet i funktionalitet mellan Iwork på IOS, OS X och Icloud. Det skulle helt enkelt gå att arbeta sömlöst med ett dokument på sin Iphone, fortsätta i en webbläsare och avsluta på sin Mac i hemmet utan att behöva spara om dokumenten.
Därefter har Iwork-programmen uppdaterats gradvis, och varje ny version har lagt till fler funktioner som försvann vid omdaningen. Idag har de flesta av de saknade funktionerna från Iwork '09 återvänt, och dessutom har stöd för moderna funktioner som Handoff och Force Touch tillkommit. Det går nu också äntligen att öppna dokument skapade i Iwork '08 och Iwork '06, om nu någon har sådana kvar.
Innehåller programmen Pages (ordbehandlare/layout), Keynote (presentationer) och Numbers (kalkyler). Dessutom tillgång till kalender, kontakter och mail i Iphone, Ipad och Mac samt via Icloud.
Webbappar gratis.
Appar för IOS gratis vid köp av enhet, annars 109 kr styck.
Appar för OS X gratis vid köp av Mac, annars 209 kr styck.
Molnlagring Icloud (per månad) | |
---|---|
1 GB | Gratis |
5 GB | Gratis vid köp av enhet |
50 GB | 9 kr |
200 GB | 29 kr |
1 TB | 89 kr |
Googles olika tjänster är intimt ihopkopplade med varandra, så det är inte helt enkelt att plocka ut några och prata om ett enda "kontorspaket". Det som idag går under namnet Google Drive erbjuder både molnlagring och delning av filer med andra användare, och är också hemvisten för Google Apps, vilket är en hel grupp olika appar utformade för att få saker gjorda.
Google Apps innefattar de tre programmen Google Dokument, Google Presentationer och Google Kalkylark som kan sägas erbjuda funktionalitet motsvarande Microsofts Office-appar och Apples Iwork-appar. Men även kända tjänster som Gmail för e-post och chattklienten Hangouts samt Formulär och Teckningar brukar räknas med, samt dessutom Google Kalender. Dessutom är tjänster som Kartor, Översätt, Foton och mycket annat aldrig är mer än ett eller två klick bort. Med ett Google-konto får du tillgång till allt, så använd det du behöver.
Till skillnad från både Apple och Microsoft är Googles arbetsflöde helt och hållet skapat för webben. Alla dokument som skapas lagras som standard i molnet, och går att komma åt genom en webbläsare. Det går visserligen att spara ner dokument för åtkomst offline, men grundprincipen är att allting finns på Google Drive och alltid tillgängligt för en uppkopplad enhet.
Sett till antalet funktioner ligger Google efter de mer dedikerade kontorsapparna från Apple och Microsoft. De får kontinuerligt fler funktioner, och vad gäller formatering av text och sifferknackande finns det mesta där. Ändå saknas framförallt kraftigare funktioner för att redigera bildelement, festligare övertoningar i presentationer och rent allmänt grafisk utstyrsel av det som skapas.
För IOS har Google också gjort särskilda appar för redigering med de uppenbara namnen Dokument, Kalkylark och Presentationer. Motsvarande appar finns för Android, men däremot saknas dedikerade appar för Mac. Från en dator är tanken att allting ska skötas genom webbläsaren, och helst då Chrome om Google själva får bestämma.
Innehåller program för Dokument (ordbehandling), Presentationer och Kalkyler. Dessutom tillgång till kalender, kontakter och mejl genom Googles webbtjänster.
Webbappar gratis.
Appar för IOS gratis.
Särskilda appar för OS X finns ej.
Molnlagring Google Drive (per månad) | |
---|---|
15 GB | Gratis |
100 GB | 22 kr |
1 TB | 109 kr |
10 TB | 1 092 kr |
20 TB | 2 183 kr |
30 TB | 3 275 kr |
Det finns ingen tydlig segrare bland de tre kontorspaketen, utan vilket alternativ som passar bäst beror till stor del på vad användaren har för särskilda behov, och faktiskt ännu mer på vad den har för preferenser.
De allra flesta som köper en Mac kommer att få sina behov av ordbehandling, presentationer och kalkyler tillgodosedda helt och hållet av Pages, Keynote och Numbers som då går att ladda hem gratis från Mac App Store. Lagringsutrymmet på 5 gigabyte som ingår är förmodligen tillräckligt för att lagra dokument i molnet, men Icloud används också för att lagra bilder, säkerhetskopior av en IOS-enhet och alla möjliga filer via Icloud Drive. Det betyder att de flesta förmodligen kommer att vilja uppgradera utrymmet till 200 gigabyte eller mer.
Däremot är det många användare – även Mac-användare, som genom jobbet redan har erfarenhet av Microsoft Office, eller som kört det på en tidigare dator. Ur det perspektivet kan det finnas en igenkänning och en trygghet i att fortsätta skapa dokumenten med Office-paketet. De som dessutom regelbundet måste dela dokument med andra som har Office har ännu ett skäl att välja det.
Visserligen erbjuder både Iwork och Google Drive export till Office, men räkna inte med att alla detaljer återges korrekt. Det är mer regel än undantag att typsnitt byts ut och att formateringar ändras. Både Apples och Googles appar kan öppna Microsoft-dokument om det behövs, även här med vissa formateringsfel som väntat resultat. Det märks att Microsoft Office är standard, och fördelen med det är att andra appar försöker anpassa sig så gott det går.
Slutligen finns det inget kontorspaket som kan slå Office på fingrarna vad gäller utbudet av funktioner. Särskilt i Excel blir detta tydligt, då antalet möjligheter är smått överväldigande. Den som verkligen är Excel-expert kan nog knappast tänka sig att byta till ett enklare, men mer lättanvänt alternativ.
Men gratis är gott heter det ju, och enbart av den anledningen finns det säkert många användare som föredrar Googles appar och lagring. Google Drive är också det alternativ som är mest plattformsoberoende, då det är helt och hållet skapat för att användas i en webbläsare. Både Microsoft och Apple erbjuder webbgränssnitt, men då de måste försöka behålla kompatibilitet med sina OS X-appar blir resultatet ofta slöare och segare webbappar än vad Google skapat.
I princip kan både Apple, Microsoft och Google sägas erbjuda bra grundfunktioner för texthantering. Den som vill gå några steg längre och även arbeta med formatering och layout hittar bättre funktioner i Apples Pages eller Microsofts Word och båda har dessutom ett stort utbud av mallar att utgå ifrån. Google ger dig numera också en del mallar, men inte lika många. Vilka som ser bäst ut är en fråga om tycke och smak.
Den som brinner för att arbeta med kalkylark har samma fördel hos Apple eller Microsoft när det gäller mallar, och särskilt Apple är duktiga på att erbjuda riktigt snygga förvalda tabeller och grafer i Numbers. När det gäller funktionalitet och antal funktioner är det däremot svårt att slå Microsoft Excel på fingrarna. I nya Office 2016 har det också blivit enklare att hantera programmet med bra guider och automatiska förslag på formler och liknande.
För presentationer har Apple däremot en klar ledning på grund av smakfulla mallar som gör det enkelt och riktigt roligt att skapa snygga bildspel till redovisningen. Powerpoint ligger inte långt efter och har i den senaste versionen lagt till många nya animationer och bakgrunder. Trots det har Powerpoint inte riktigt samma putsade fasad – det ser helt enkelt mer ut som ett "tråkigt" program och det är framförallt inte lika intuitivt att redigera bilder och ge presentationen "det där lilla extra".
Google Presentationer erbjuder i jämförelse ett fåtal mallar, och inte alls samma utbud av övertoningar och effekter. Den gör sitt jobb, och det är enkelt att skapa enkla, men tydliga presentationer.
Iwork är för många Mac-användare den perfekta kombinationen av funktionalitet och enkelhet, och de finns dessutom tillgängliga gratis tillsammans med datorn, plattan eller mobiltelefonen. För användare som inte tidigare använt något Office-liknande program är detta också ett utmärkt ställe att börja.
Användare med tidigare erfarenhet och mer avancerade krav på funktioner gör däremot klokt i att välja Microsoft Office. Det kostar lite mer, men med prenumeration blir det inte en särskilt hög månadskostnad, och kan kombineras med molnlagring som också kan användas för andra saker. För användare som förlitar sig på lagring i Dropbox är Office också det enda alternativet som erbjuder full integrering med den tjänsten.
Google erbjuder en mer begränsad funktionalitet, men lägger ständigt till nya delar och är dessutom helt gratis. Om du inte har höga krav på avancerade funktioner, och dessutom måste arbeta smidigt tillsammans med andra från olika plattofrmar är Google ett utmärkt val.
I korthet: Google är bäst på webben, Apple är bäst på Mac och Microsoft är bäst på antal funktioner och krångliga prismodeller.