De flesta svenskar har tillgång till internet, men många ser inte sig själva som datorkunniga. Det och mycket annat visar årets kartläggning av den svenska befolkningens internetvanor.
Varje år publicerar Internetstiftelsen i Sverige (IIS) rapporten Svenskarna och Internet där den svenska befolkningens internetvanor kartläggs. Nu publicerar organisationen årets undersökning, som bland annat visar att internet fortfarande växer i användning bland svenskarna.
Förra året hade 92 procent av Sveriges befolkning tillgång till internet, och i år har den siffran stigit till 93 procent. Hela 80 procent använder internet hemma dagligen. Uppdelat i ålder toppas användningen av barn mellan 12 och 15 år, där 97 procent använder internet hemma dagligen. I genomsnitt ägnar svensken 12,9 timmar på internet i veckan.
Mängden människor som har tillgång till flera internetenheter ökar också. I år är det 53 procent av befolkningen som har både en dator, en mobil och en surfplatta. Endast 7 procent har ingetdera.
Fortfarande är det dock 650 000 människor i Sverige som inte har tillgång till internet alls. De allra flesta av dessa är äldre (över 76 år). 200 000 svenskar använder heller inte nätet, trots att de har tillgång till det. Kunskapen om datorer är också bristande bland många, och inte bara äldre. Totalt anser sig 29 procent av befolkningen vara inte alls kunnig eller inte särskilt kunnig. 48 procent anser sig vara ganska datorkunniga, och 23 procent anser sig vara mycket kunniga.
I rapporten framgår också bland annat att Instagram är det snabbast växande sociala nätverket, och att nästan hälften av svenskarna använder Facebook varje dag. Bilddelningstjänsten Snapchat är också populär, men mestadels hos unga mellan 12 och 25 år.
Vad gäller konsumtion av underhållning på nätet är det fler som betalar för att se film och tv över nätet. Under det senaste året har det skett en fördubbling av de som betalar för någon tjänst. Samtidigt har fildelningen gått ned ytterligare, en trend som pågått sedan 2013. Enligt rapporten är det nu 17 procent av svenskarna som fildelar någon gång. Liksom tidigare år är dock andelen som prenumererar på musik och rörlig bild högre bland fildelare än bland andra. Exempelvis betalar 58 procent av fildelarna för någon form av musiktjänst, jämfört med 39 procent bland de som inte fildelar.
Dessa och många andra siffror går att ta del av i den fullständiga rapporten.