I ett inspirerande framträdande berättar utvecklaren Jordan Mechner om tillkomsten av succéspelet Prince of Persia.
När spelet Prince of Persia släpptes till Apple II 1989 var det ett tekniskt imponerande spel som förutom en spännande berättelse och utmanande spelmoment bjöd på fantastisk animation tack vare tekniken rotoscoping, där Mechner skapade huvudpersonens rörelser utifrån filmade sekvenser av sin bror.
I veckans #fredagsvideo berättar utvecklaren Jordan Mechner om hur han skapade det banbrytande spelet under sin universitetstid på sin egen Apple II. Idag går både den ursprungliga källkoden och tekniska dokument att laddas hem via Mechners egen webbplats för den som är intresserad.
Prince of Persia har portats till de allra flesta datorplattformar och sålt i över två miljoner exemplr. Men framgången var inte självklar, och skapandet av spelet tog också lång tid eftersom särskilda verktyg för spelutveckling inte fanns på den tidan. Mechner berättar:
– Det tog lång tid att utveckla, för det fanns inga verktyg. Även för att göra grafiken... det fanns inget Photoshop. Jag var tvungen att skriva ett program som lät mig flytta uppåt, nedåt, höger och vänster för att rita formerna. Jag fick skapa ett verktyg för att skära ut dem, lägga dem i minnet och spela upp bilderna i sekvens. Allt det var tvunget att skrivas och det lade många månader till utvecklingen.