Apple stod för 49 procent av aktiverade nya mobiltelefoner under julhelgen, med Samsung som avlägsen tvåa.
Apple tog även detta år ledningen vad gäller mobiltelefoner under granen. Enligt data från analysföretaget Flurry stod Apple för 49,1 procent av aktiverade mobiltelefonere mellan 19 och 25 december i år.
Tvåa är Samsung som stod för 19,8 procent, och avlägsen trea Nokia med 2 procent. LG och Xiaomi låg på plats fyra och fem, med 1,7 respektive 1,5 procent. Xiaomis blygsamma placering kan delvis förklaras med att julhögtiden inte är särskilt stor i Kina.
Datan har samlats ihop genom att granska hur 780 000 olika appar installerats. Julen är den tid på året då absolut flest appar installeras, och på juldagen konstaterade Flurry mer än dubbelt så många installationer som en vanlig dag i december.
Mobiltelefoner med extra stor skärm, så kallade phablets, fortsätter att vara mycket popoulära och utgör ungefär hälften av alla Android-mobiler som aktiverats. Hos Apple utgör de stora modellerna Iphone 6S Plus och Iphone 6 Plus dock endast 12 procent av den totala mängden Iphone-aktiveringar. Totalt utgör mobiler med bildskärmar större än 5 tum 27 procent, vilken är en ordentlig höjning jämfört med förra årets 13 procent.