Virtuell verklighet fortsätter att vara en het trend, och de båda företagen HTC och Valve samarbetar för att lansera en konsumentversion av satsningen Vive inom kort.
Trenden med #virtuell verklighet märks tydligt under #CES i Las Vegas, och ett av de mer intressanta projekten inom området är HTC Vive som utvecklas tillsammans med Valve. Under mässan visar de båda företagen upp den senaste versionen med många nya funktioner som ska förbättra upplevelsen.
Denna nya version av Vive innehåller en framåtriktad kamera som gör det möjligt för användaren att orientera sig i den verkliga världen, även med ett headset på huvudet. Tidigare visades bara ett rutnät när en vägg närmade sig, men nu växer en bild av hindret fram mer organiskt och mjukt och gör det enkelt att navigera utan att stöta mot väggar och möbler. Det går också att snabbt aktivera en mer heltäckande avbild av omvärlden, där personer i omgivningen syns som siluetter. Det är användbart för att mer naturligt kunna prata med någon under tiden HTC Vive används.
Mina tidigare försök med virtuella verkligheter har orsakat kraftigt illamående, så det var med viss bävan jag satte på mig utrustningen, som för övrigt har blivit lättare och mer balanserade sedan förra versionen. Upplevelsen att använda HTC Vive är dock mjukare och snällare mot innerörat, bland annat tack vare att uppdateringsfrekvensen hålls på höga 90 bilder per sekund.
Efter en kort genomgång av de två styrkontrollerna jag håller i handen rör jag mig omkring i ett virtuellt undervattenslandskap, och kan inte låta bli att bli imponerad över illusionen. Det är inte riktigt som att "vara där" men nära nog. Utrustningen hänger med väldigt snabbt och exakt i mina rörelser, vilket också är viktigt för att inte bli åksjuk. Även händernas rörelser fångas upp, något som är möjligt tack vare två laserfyrar som fästs på väggen och läser av rörelserna.
Demonstrationen består av ett antal scenarion där användaren står upp, bland annat det nyss nämnda undervattenslandskapet. I ett annat test är det mer action där användaren får prova på att med pistoler försvara sig mot zombies, och ett tredje scenario är en virtuell ritstudio där det kan skapas konst genom att rita i luften. Men HTC Vive demonstreras också med rymdspelet Elite: Dangerous, komplett med en cockpit och styrspakar.
I april är planen att en version av HTC Vive riktad mot konsumenter ska lanseras. Det är än så länge okänt vad den kommer att kosta.