Netflix storlanserar i 130 nya länder, och finns nu nästan överallt i världen. På CES berättar företagets grundare om hur internet förändrat möjligheten att berätta historier.
Innan Netflix vd och grundare Reed Hastings kliver upp på scenen under #CES i Las Vegas finns den strömmande videotjänsten i 60 länder. Efteråt har siffran ökat med 130, och #Netflix finns nu tillgängligt i de allra flesta länderna på jorden. Ett undantag är Kina, men Hastings lovar publiken att de fortsätter att jobba på det.
De 69 miljoner hushåll som idag använder Netflix kommer alltså troligtvis att snart bli ännu fler. De 42,5 miljarder timmar av video som strömmades under 2015 lär öka. Hastings förklarar framgångarna med att internet blivit snabbare, och uppkopplade enheter blivit bättre och billigare.
Men en ännu viktigare förklaring till framgångssagan Netflix uppges vara att tjänsten bryter ner gränser som traditionellt har hindrat film och tv-serier från att spridas mellan olika marknader. Varje program som sänds i ett område är bundet av avtal med lokala bolag och tv-stationer, avtal som ibland kan gälla i tiotals år. Enligt Hastings var detta ett viktigt skäl till att Netflix började produera eget innehåll. Alla i världen kan se den senaste säsongen av Orange is the New Black eller House of Cards samtidigt, oavsett vilken marknad de bor på. Alla avsnitten i en säsong blir också tillgängliga direkt, och Netflix har gett upphov till fenomenet där en hel tv-serie bränns av på en helg.
Detta sätt att distribuera tv-serier gör också att manusförfattare kan fokusera på helheten istället för på individuella avsnitt. Om något avsnitt behöver vara lite längre kan det få vara det, och en säsong kan vara tio eller tjugo avsnitt, beroende på vad som passar bäst för berättelsen.
Reed Hastings meddelar också att Netflix kommer att fortsätta förbättra tjänstens tekniska kvalitet. Under året kommer ännu mer material i upplösningen 4K, och målet är att bli den ledande spelaren inom Ultra HD. Även material med HDR kommer att införas under 2016 för ett ännu högre bildomfång.
Slutligen visar Hasting upp en försmak av vilka nya filmer och serier Netflix planerar inför 2016. En fjärde säsong av Orange is the New Black är en självklarhet, men publiken får också se en trailer av den nya dramaserien The Crown. Handlingen är förlagd till England år 1953, och fokuserar kring den engelska drottningen under det brittiska imperiets sista dagar.
– Om ni tror att vi förvandlats till BBC har ni fel, men precis som dom värdesätter vi bra sceneri, rekvisita och skådespelare, skojar Hastings.