Apple stod för över hälften av den globala försäljningen av smarta klockor förra året enligt en rapport.
Apples smarta klocka Apple Watch leder den globala försäljningen med hästlängder enligt en rapport från Juniper Research. Av de totala leveranserna stod Apple för 52 procent under 2015. Android Wear-enheter kommer långt efter med mindre än 10 procent.
Samsungs Gear S2 har inte lyckats nå några större försäljningsframgångar trots att den tagits emot väl, istället är det billigare, enklare enheter från exempelvis Martian, X och Razer som säljer. Razer visade upp sin smarta klocka Nabu Watch på CES 2016, så att den nämns i en rapport om försäljningen 2015 är inte relevant och Pebble nämns inte alls, vilket är lite konstigt.
Bortsett från Apple Watch menar Juniper Research att det inte finns något starkt incitament till att köpa en smart klocka. De smarta klockorna är "en kategori som väntar på en marknad".
"Nyare enheter erbjuder mer polerade utseenden och subtila variationer bland funktionerna, men det har inte skett några större förändringar i vad enheterna kan göra eller hur de kan användas. Nu när funktionerna för smarta klockor etablerats är det upp till konsumenterna att avgöra om de vill ha dem."
Rapporten baseras på en kombination av bland annat publikt tillgänglig data, import-export-rapporter, återförsäljares lagersaldon enligt Juniper. Siffrorna får därmed tas med en nypa salt och tjänar mest som en fingervisning om trenderna.