Apple släpper kontrollen över annonsförsäljningen via plattformen Iad, och låter försäljningen skötas direkt av utvecklarna.
Apples grundare och dåvarande vd Steve Jobs lanserade reklamplattformen Iad 2010. Tjänsten skulle göra det enkelt för utvecklare att integrera annonser av hög kvalitet i sina appar. #Iad kom till Sverige 2014, och finns i dagsläget tillgängligt i över 100 länder.
Iad har dock aldrig blivit någon riktig succé, vilket kan bero på relativt höga annonspriser och en hård styrning av Apple vad gäller annonsernas innehåll. Under förra året stod Iad endast för 5,1 procent av intäkterna från annonsering i mobila enheter, enligt data från Emarketer. Som jämförelse samlade Facebook in 37,9 procent och Google 9,5 procent. Förra året införde Apple flera förändringar i försäljningen som skulle göra det enklare att köpa riktade annonser.
Nu rapporterar Buzzfeed att Apple helt släpper kontrollen över annonsförsäljningen, och gör sig av med gruppen som ansvarat för det. Plattformen Iad kommer att uppdateras så att utvecklare kan sälja annonser genom tjänsten automatiskt. Dessa kommer framöver också att behålla alla intäkterna själva, istället för det tidigare systemet där Apple tar 30 procent.