Apples radiotjänst Itunes Radio läggs ned, och motsvarande reklambaserade radiostationer i Apple Music försvinner. Kvar för den som inte betalar blir bara Beats 1.
Itunes Radio lanserades 2013 i USA och Australien, och erbjuder uppspelning av automatiskt genererade spellistor. Itunes Radio låter inte användaren välja vilken låt som spelas utan tjänsten påminner mer om en traditionell radiokanal, men där musiken anpassas utifrån lyssnarens smak och befintliga musik.
Med lanseringen av den fullfjädrade musiktjänsten #Apple Music fick också Apple-användare i andra länder tillgång till radiofunktioner genom Beats 1 och en uppsättning andra radiokanaler som liknar Itunes Radio. Precis som tidigare har det gått att lyssna utan att betalabonnemang, men då med reklamavbrott. Tjänsten Itunes Radio har i tysthet fortsatt att fungera i USA och Australien.
När nu Apple avvecklar sin grupp för annonsförsäljning via Iad städar företaget också upp kring sina radiotjänster. I ett mail som vissa användare av Itunes Radio fått meddelar Apple att de reklambaserade radiokanalerna försvinner från och med 28 januari. Kvar blir bara Beats 1, som även i fortsättningen kommer att kunna avnjutas gratis. För övriga radiostationer krävs ett Apple Music-abonnemang.
Det bör understrykas att förändringarna inte gäller funktionen internetradio, som är en katalog i Itunes av internetbaserade radiostationer som inte drivs av Apple, liknande hur poddradio i Itunes fungerar.