Spotify gör sig redo att lansera rörlig bild som komplement till det övriga utbudet av musik och poddradio. Redan den här veckan är det dags.
Den strömmande musiktjänsten Spotify berättade redan i maj förra året att de arbetade på att introducera videomaterial och den här veckan är det dags, rapporterar Wall Street Journal.
Först ut att få prova på nyheterna är Android-användare som får tillgång till video redan den här veckan, medan IOS-användare får vänta till nästa vecka. Videospelaren kommer först till Sverige, Storbritannien, Tyskland och USA.
Videomaterialet kommer från leverantörer som ESPN, Comedy Central, BBC, Vice Media och Maker Studios. Enligt Spotify-chefen Shiva Rajaraman har Spotify testat tjänsten under de senaste månaderna på färre än tio procent av användarna på de fyra lanseringsmarknaderna.
Innehållet består mestadels av korta klipp, även om några företag arbetar på originalserier med musik specifikt för Spotify. Än så länge ser inte Spotify video som ett sätt att dra in extra intäkter och videoklippen kommer att visas utan någon reklam.