Facebook fyller tolv år, och 99mac:s redaktör drar sig till minnes hur det sociala nätverket kom till Sverige, och hur det verkar vara här för att stanna.
När min familj skaffade internet runt 1995 handlade det för mig om två saker. Att koppla upp mig till IRC för att snacka med folk och att ansluta till ett MUD, ett textbaserat rollspel för flera personer samtidigt. Även där låg fokus på att via datorn träffa och prata med andra människor snarare än själva spelandet. Medan modemet tickade upp hushållets telefonräkning till astronomiska höjder byttes med tiden IRC ut mot ICQ, som därefter byttes mot MSN. Varje kväll pratade jag med mina kompisar över nätet.
Under gymasietiden uppstod de så kallade webbportalerna Passagen och Torget, där vi hängde varje håltimme från skolans datorsal. 2001 blev jag student, och alla hade sina egna "krypin" på Lunarstorm. Efter att ha flyttat till Stockholm var det Helgon som gällde några år, och precis efter att jag skaffat konto på Myspace kom Facebook till Sverige och slog ned som en bomb. I början av 2007 hade Facebook 40 000 svenska användare. Jag skaffade mitt konto i september, och i slutet av året fanns en miljon svenskar på det sociala nätverket.
Facebook grundades 4 februari 2004, och fyller därmed 12 år idag. Från början fanns tjänsten enbart för studenter på Harvard, men gradvis öppnade tjänsten sina portar även för andra läroverk, och sedan i rask takt i land efter land. I slutet av 2015 hade Facebook 1,59 miljarder användare, och Sverige är ett starkt fäste då ungefär 64 procent av befolkningen har ett konto.
Framgångarna är svindlande, och även om det som jag skrev fanns olika typer av sociala nätverk tidigare verkar det som att Facebook är här för att stanna. #Facebook är inte bara en plats för att kommunicera med sina närmaste vänner, utan är också idag den naturliga platsen för att flirta, spana och planera alla delar av sitt sociala liv. För studenter fungerar Facebook som grupprum, och kompisgäng planerar otaliga filmkvällar, spelkvällar, födelsedagskalas och andra händelser varje dag.
En stor del av Facebooks styrka ligger i att företaget ständigt uppdaterar sin plattform utifrån hur människor använder den. Chattfunktioner och grupper har vuxit och till stor del tagit fokus från den klassiska "väggen". Idag är det inte ovanligt att ha en lång rad namngivna "trådar" igång i Messenger, en för varje konstellation av kompisar. Oavsett nivå på kommunikationen finns Facebook där.
Men Facebook har också visat sig villiga nog att öppna plånboken för att köpa upp alla nya uppstickare på marknaden innan de kan bli stora nog för att utmana fejjan. Både Instagram och Whatsapp har blivit fristående delar i Facebook-koncernen, och det är svårt att idag se vad som skulle kunna växa stort nog för att ta över den sociala nätverkstronen.
Grattis på födelsedagen, Facebook!