Apple visar upp modeller av hur butiken i Kungsträdgården kommer att se ut. Modellerna finns att beskåda i Kulturhuset med start imorgon.
Stockholm är en innovativ stad och passar därför perfekt för Apples första flaggskeppsbutik i Skandinavien, enligt Apples europeiska butikschef Wendy Beckman. Hon är på besök i Stockholm för att presentera en utställning på Kulturhuset i Stockholm som presenterar företagets planer på att öppna en butik i Kungsträgården.
Apples butiksförslag är framtaget tillsammans med arkitekterna Foster och Partners som också varit med och tagit fram Campus 2, Apples kommande huvudkvarter i Cupertino. Precis som den ska Stockholms nya flaggskeppsbutik helt och hållet drivas av förnyelsebar energi.
Butikens kortsidor i sten ska passa in med de historiska byggnaderna runt om Kungsträdgården, samtidigt som långsidorna av glas öppnar upp mellan Hamngatan och parken. Planen är att den nya byggnaden så lite som möjligt ska förändra parkens natur, och alla befintliga träd kommer att finnas kvar.
På utsidan av butiken kommer det att finnas bord och sittplatser tillgängliga för allmänheten dygnet runt. Taket kommer också byggas så att det hänger ut från byggnaden och erbjuder skydd vid regn och dåligt väder. Enligt Beckman kommer dock själva butiken inte att bli öppen dygnet runt som exempelvis Apples berömda glaskub i New York. Utanför butiken kommer det också att byggas fler trappsteg ned mot fontänen i Kungsträdgården, för att ge en känsla av amfiteater.
Precis som i andra Apple-butiker kommer det att erbjudas gratis kurser och seminarier varje dag. Ungefär hälften av bordsutrymmet på insidan kommer att avsättas för detta, och enligt Wendy Beckman deltog över en miljon människor i Apple-butikernas olika serminarier förra året.
Under presentationen lyfter Apple också fram vilken enorm industri appar har blivit, inte minst i Sverige. Enligt Beckman sysselsätter ekosystemet runt IOS och App Store ungefär 54 000 människor i Sverige, och det finns över 117 000 registrerade IOS-utvecklare i landet. Apple själva har ungefär 500 anställda i Sverige, inklusive personalen i de nuvarande tre butikerna.
Vad gäller app-ekonomin i Europa står IOS för ungefär 74 procent av arbetstillfällena, och Apple har sedan 2008 betalat ut motsvarande 95,7 miljarder kronor till utvecklare i Europa. Vad gäller butiker har Apple för närvarande 112 stycken i Europa, och 474 globalt.
Utställningen på Kulturhuset kommer att pågå mellan 20 februari och 5 mars. Det kommer att finnas möjlighet att ge kommentarer på byggnadsplanerna via Ipad-enheter som finns på plats.