Samsung är intresserad av att köpa den strömmande musiktjänsten Tidal, vilket kan ge mobiljätten konkurrenskraft mot Spotify och Apple Music.
Sedan #Tidal nylanserades förra året under ledning av artisten Jay-Z har musiktjänsten kämpat för att bli en utmanare till Spotify och Apple Music som lanserades i juni förra året. I oktober nådde Tidal en miljon användare, vilket är betydligt lägre än de 20 miljoner som betalar för Spotify och de 11 miljoner som använder Apple Music.
Nu har mobiljätten Samsung inlett samtal med Tidal om att eventuellt köpa upp den strömmande tjänsten. Detta rapporterar New York Post, som också uppger att Tidal undersökt möjligheten att gå samman med Google eller konkurrenten Spotify.
#Samsung erbjuder i dagsläget sin egen tjänst Milk Music som lanserades 2014 och erbjuds på företagets Galaxy-mobiler samt via en webbläsare. Milk Music har dock inte gjort något större avtryck på marknaden, och med de stora artistnamn som är knutna till Tidal skulle Samsung få en mer potent utmanare till Spotify och Apple Music.
Nyligen flyttade också Spotify sin verksamhet till Googles molnlagring, vilket ledde till spekulationer från bland annat teknikskribenten Om Malik att sökjätten planerar ett uppköp av Spotify. Än så länge har dock varken Samsung eller Google tillkännagivit några planer på att handla musiktjänster.