Siffror från Iphone SE:s första försäljningshelg visar på sämre siffror än de två föregångarna Iphone 6 och Iphone 5S.
Apples senaste Iphone-modell Iphone SE släpptes under förra veckan i USA. Med en design som liknar den från Iphone 5S och samma processor som Iphone 6S får telefonen ses som en ersättare till Iphone 5S snarare än nästa generations Iphone. Mottagandet från kritiker har varit bra, men trots detta verkar telefonen sålt sämre än föregångarna under den första helgen.
Den nya modellen lyckades endast ta 0,1 % av Iphone-marknaden, enligt en undersökning från Localytics. Undersökningen visar att denna siffra är lägre än de två tidigare modellerna Iphone 6 och Iphone 5S, som kom upp i 1 % respektive 0,9 % under samma period.
Värt att understryka är dock att både Iphone 6 och Iphone 5S lanserades som Apples flaggskeppsmobiler, medan Iphone SE troligtvis inte i första hand riktas mot de kunder som köar utanför en Apple-butik för att vara först med att köpa den nya modellen. Det är också den första Iphone-modell som släppts under våren istället för senare under året.
Desto bättre gick det dock för den nya Ipad-modellen Ipad Pro 9,7, som tog 0,4 % av marknaden. Detta kan jämföras med Ipad Air 2 som även den tog 0,4 % när den släpptes 2014.