UPPDATERAD. En ny kampanj på App Store samlar in pengar till Världsnaturfonden för att bevara Jordens miljö.
Artikeln har uppdaterats med ett uttalande från Oliver Schusser på Apple.
#App Store för IOS har under en begränsad tid fått en grönare kostym än vanligt, under banderollen Apps for Earth ("Appar för Jorden"). Vad det handlar om är en kampanj som Apple dragit igång tillsammans med Världsnaturfonden (WWF) för att skydda miljön.
Kampanjen kommer att pågå fram till 24 april, och innefattar Jordens dag som sedan 1970 firats 22 april varje år för att uppmärksamma världens miljöproblem. Under perioden kommer alla intäkter från de 26 appar som deltar i kampanjen att gå oavkortat till WWF. Apparna har uppdaterats med gröna ikoner, och har i vissa fall fått unikt innehåll.
Bland appar som deltar märks bland annat Angry Birds 2, Sim City Buildit, fotoredigeringsappen VSCO, Candy Crush Soda Saga och Yoga Studio. Oliver Schusser är biträdande Itunes-chef på Apple, och säger följande om satsningen:
– Till stöd för vårt uppdrag att lämna världen bättre än vi fann den har Apple inlett ett samarbete med WWF och 24 utvecklare för att lansera Appar för Jorden. Från och med nu till 24 april kan App Store-kunder hjälpa till med att bli medvetna och skydda livet på vår planet genom att ta del av exklusivt innehåll skapat speciellt för kampanjen. [..] Under hela kampanjen går 100 procent av intäkterna från köp av deltagande appar och köp inuti apparna till Världsnaturfonden.
Världsnaturfonden är en partipolitiskt obunden ideell organisation som bildades 1961. WWF arbetar för att bevara världens biologiska mångfald, verka för att förnyelsebara naturresurser används på ett hållbart sätt samt minska föroreningar och hållbar konsumtion.