Apples goda relationer med Kina har fått sig en törn i och med att två av Apples online-butiker stängts ned av kinesiska myndigheter.
Till skillnad mot många andra amerikanska storbolag har Apple haft en god relation med #Kina trots stora framgångar. Andra amerikanska bolag som nått framgång på denna enorma marknad har förr eller senare stött på motgångar från kinesiska myndigheter.
Apple har nu fått se sin kanske första, stora motgång i landet, rapporterar New York Times. Det kinesiska departementet som ansvarar för press, film, TV och radio har av en okänd anledning beslutat att Apple omgående ska stänga ned Ibooks Store och Itunes Movies (men inte Apple Music).
Det var så sent som i september förra året Apple lanserade online-butikerna för film, musik och böcker i Kina, och anledningen till denna plötsliga vändning är ännu oklar. I ett kort uttalande till New York Times säger en Apple-representant att man "hoppas kunna göra både böcker och filmer tillgängliga i Kina igen så snart som möjligt".
Enligt amerikanska Kina-experter kan det hela handla om att Kina är ute efter att stärka och ge fördelar för inhemska teknikbolag, som Huawei och Alibaba.