En Spotify-chef berättar att den svenska musiktjänsten växt snabbare sedan Apple lanserade den konkurrerande tjänsten Apple Music.
I juni förra året lanserades den länge omtalade musiktjänsten #Apple Music, och i april uppgav Apple att tjänsten nått 13 miljoner prenumeranter. Nu rapporterar Reuters att även konkurrenten Spotify vuxit ordentligt sedan Apple drog igång med strömmande musik.
Svenska #Spotify har nu närmare 100 miljoner användare, varav 30 miljoner betalande. I juni, kort innan lanseringen av Apple Music hade tjänsten 75 miljoner användare varav 20 miljoner betalande. Spotifys vice vd Jonathan Forster säger:
– Det är bra att Apple är med i leken. De höjer definitivt medvetenheten kring strömmande musik – det är svårt att bygga en industri helt på egen hand. Sedan Apple Music startade har vi vuxit snabbare och fått fler användare än tidigare.
Forster säger också att det vore hemskt om musiktjänsterna bara tar användare av varandra, att det finns ett tak på 100 miljoner användare – men att han inte tror att så är fallet.
Apple Music är inte den enda konkurrenten, det finns också andra tjänster som Pandora, Soundcloud, Tidal samt både Google Play Music och Youtube. Men i det långa loppet tror inte Jonathan Forster att det kommer att finnas flera strömmande musiktjänster i någon större skala.
– Min historik med internet säger mig att det förmodligen inte finns plats för flera större spelare, men kanske några mindre mer nischade... kanske borde det finnas en strömmande musiktjänst för klassisk musik.