Kom igång med NAS-lagring

Som tekniskt nyfiken har du säkert kommit i kontakt med bokstavskombinationen NAS, men vad är det egentligen, vad har du för nytta av det och hur kommer du igång?

Oavsett vilken datorvana du har, har du sannolikt blivit tipsad om att säkerhetskopiera din dator vid olika tillfällen. Det kan enkelt lösas genom att köpa en backup-hårddisk som ansluts till datorn, men det förutsätter också att du kommer ihåg att ansluta den till datorn med jämna mellanrum. Nackdelen med en backup-hårddisk är att den befinner sig på en fysisk plats, och har du inte tillgång till den har du inte tillgång till dina filer.

En lösning på detta problem är att använda en molntjänst som Dropbox eller Onedrive för att lagra alla dina filer i molnet såväl som på dina datorenheter, men detta tillför en relativt stor kostnad per månad för dig som har stora mängder data att spara. En lösning på båda dessa problem är något som kallas nätverksansluten #lagring, eller Network Attached Storage (NAS) som det mer populärt kallas. Med en #NAS i ditt hem får du tillgång till dina filer och säkerhetskopior, oavsett var du befinner dig. Häng med när vi går igenom hur du kommer igång. Vi har använt två NAS-enheter som exempel för denna genomgång. #Synology DS215J och en #QNAP TurboNAS TS-231+ representerar båda NAS-produkter i det mer budgetvänliga prissegmentet.

Hårddiskar och RAID

Med få undantag köper du inte en NAS-enhet som en komplett produkt. Själva NAS-enheten är ett chassi med kretsar och ett operativsystem, en komplett dator helt enkelt, men med ett undantag – hårddiskarna. Anledningen till detta är att du själva ska komplettera med hårddiskar av den typ och storlek som du föredrar. Hårddisktillverkarna har till och med NAS-specifika produkter i sitt utbud som fokuserar på pålitlighet och slittålighet istället för bäst prestanda. Exempel på NAS-specifika produktfamiljer är WD Red från Western Digital och Seagate Nas från Seagate.

Rent tekniskt ansluts dessa till NAS-enheten på samma sätt som i din dator, i regel via SATA-anslutningar, och du kan alltså använda befintliga hårddiskar som du redan äger om du så vill. Hur du sedan använder hårddiskarna i NAS-enheten kan du välja själv. Du kan dels välja att använda det sammanlagda utrymmet för samtliga hårddiskar, eller så kan du konfigurera dem i en så kallad RAID-lösning. Det innebär att informationen du sparar skrivs till de olika hårddiskarna så att informationen kan räddas om någon av hårddiskarna skulle gå sönder. Det finns olika varianter av RAID.

En variant skriver olika delar av informationen till de olika hårddiskarna så att den kan återskapas i efterhand. En annan variant speglar lagringen på en hårddisk till den andra, vilket innebär att du bara har tillgång till utrymmet på en hårddisk, men om olyckan är framme finns en fullständig kopia redo för undsättning. Om det låter för tekniskt behöver du inte oroa dig, de flesta NAS-produkterna väljer själva RAID-konfiguration och det blir upp till dig att ändra denna om du inte är nöjd, något som görs relativt enkelt via grafiska gränssnitt.

Priskategorier och Time Machine

Det finns en rad olika företag som tillhandahåller NAS-produkter på marknaden, men för konsumenter är de mest namnkunniga företagen Synology och QNAP. Gemensamt för de båda företagen är att de erbjuder en rad olika produkter i olika prisklasser och utbud av funktioner. I budgetsegmentet stöds oftast endast två hårddiskar med ett något lägre stöd för maximal lagringskapacitet än i de högre prisklasserna. Går du upp en prisklass kan du få stöd för fyra eller fler hårddiskar och mer avancerad funktionalitet i mjukvaran för exempelvis RAID-lösningar.

NAS-enheterna är utrustade med egna mjukvarumiljöer som du får åtkomst till via webbläsaren på din dator eller surfplatta. Dit kan du logga in trådlöst eller genom att koppla datorn till NAS-enheten med en nätverkssladd. Väl inloggad hittar du en mjukvarumiljö där du kan göra allt från att konfigurera användare och lagringsinställningar till att genomföra systemuppdateringar och installera nya funktioner via paketsystem. Både Synologys och QNAP:s mjukvarumiljöer erbjuder smidigt stöd för säkerhetskopiering via Time Machine, hur du kommer igång med detta återkommer vi till längre fram i artikeln.

När du väl har din NAS och hårddiskarna på plats är själva installationen och konfigurationen relativt självklar. I fallet med Synology för du in hårddiskarna så att de ansluts till SATA-portarna och sedan skruvar du i skruvarna som håller lagringsenheterna på plats.

I fallet med QNAP avlägsnar du först två plasthållare som du placerar hårddiskarna i och sedan skruvar fast med tillhörande skruvar. Sedan är det bara att föra in plasthållarna till dess att plasthakarna på framsidan klickar i.

När detta är gjort kopplar du i strömsladden och ansluter NAS-enheten till din router via Ethernet-kabeln som ingår i paketet. Det sista steget för tillfället är att konfigurera NAS-enheten, något du kan göra genom att surfa in på den adress som anges på produkten eller i dokumentationen. Det är även möjligt att läsa in en QR-kod med mobilen eller surfplattan för att ta dig till konfigurationen på dessa enheter.

Konfiguration av NAS:en

Med allt inkopplat och förberett är det dags att konfigurera din NAS. Det kan göras på flera sätt. I fallet med Synology-NAS:en kan du antingen ladda ner applikationen Synology Assistant som hittar din NAS på nätverket och ansluter dig till den, eller så kan du surfa in på find.synology.com vilket ger samma resultat. När du hittat rätt klickar du på anslut vilket tar dig till inloggningssidan. När du ska konfigurera NAS:en kan du logga in som administratör, lösenordet är blankt första gången du loggar in, men det ska du ändra på pronto. I detta inledande steg får du även chansen att byta namn på systemet, där standardnamnet är Diskstation, i vårt fall ändrade vi till EkensNAS.

Väl inloggad möts du av ett skrivbord i stil med datorns gränssnitt, komplett med ikoner, fönster och småapplikationer (widgets). På skrivbordet hittar du bland annat ikonerna Pakethantering och Kontrollpanel. I Pakethantering lägger du till och uppdaterar nya funktioner i systemet, dit går du om om du vill lägga till en funktion som NAS:en för tillfället saknar. I Kontrollpanelen konfigurerar du systemet, och vi rekommenderar att din första åtgärd blir att öppna Kontrollpanelen för att konfigurera enkel extern åtkomst till din NAS via Quickconnect. Alternativet för detta hittar du med samma namn i Kontrollpanelen, och när du har aktiverat tjänster och registrerat ett Quickconnect-konto hos Synology kan du få åtkomst till innehållet på din NAS när som helst, var som helst. Processen är likartad om du väljer en NAS-lösning från QNAP.

Lägg till nätverksenheter

När du har installerat och konfigurerat din NAS-enhet är det dags att få åtkomst till den på dina olika enheter. Vi börjar med datorerna. Sannolikt så dyker NAS-enheten upp i Finder eller Utforskaren automatiskt då moderna NAS-operativsystem stöder nätverksprotokoll för OS X och Windows. Om det mot all förmodan inte skulle ske får du göra det manuellt.

I OS X Finder kan du snabbt få tillgång till menyn för att lägga till nätverksenheter genom att trycka in kommandot CMD+K. Du får då upp ett fönster där du kan skriva in en nätverksadress. Där ska du mata in namnet på din NAS-enhet samt eventuella underkataloger som du vill lägga till som separata nätverksenheter. Om du använder Windows är proceduren också enkel.

I Windows Utforskaren klickar du på Den här datorn och sedan Anslut nätverksenhet. Där får du sedan välja etikett för den nya nätverksenheten och till sist ska du skriva in samma nätverksadress som tidigare nämnts. När du har lagt till nätverksenheterna i filhanteraren kan du fritt flytta filer mellan datorerna och NAS:en efter eget tycke. Som exempel på hur nätverksadressen till en NAS-enhet ser ut tar vi vår NAS som exempel. Enhetens namn är satt till EkensNAS, och nätverksadressen till den blir då:

\\EKENSNAS\

Om du vill lägga till specifika underkataloger som separata nätverksenheter lägger du helt enkelt till katalogens namn i fönstret där du lägger till nätverksenheter. I vårt fall lade vi bland annat till följande underkataloger som separata nätverksenheter.

\\EKENSNAS\music\
\\EKENSNAS\video\
\\EKENSNAS\photos\
\\EKENSNAS\documents\

Med detta gjort kan du utforska innehållet i NAS:ens filsystem på samma sätt som du gör med innehållet på din dator.

Att det är en god idé att säkerhetskopiera innehållet i din dator kommer sannolikt inte som en överraskning, men att komma ihåg att göra de där säkerhetskopiorna kan vara desto svårare. För dig som är Mac-användare är Time Machine förvisso bra på att påminna om slarv med säkerhetskopiering, men att släpa ut din externa hårddisk och koppla in den kan lätt skjutas på framtiden. Om du väljer att använda en NAS får du möjligheten att göra Time Machine-säkerhetskopiering över ditt trådlösa #nätverk. Att få detta på plats är relativt enkelt. Om du har valt en Synology-NAS loggar du in som administratör och öppnar Kontrollpanelen.

Där går du till sektionen om användare och skapar sedan en ny användare. Du kan med fördel döpa användaren till något som har med Time Machine att göra för tydlighetens skull. När du kommer till grupprättigheter ska du se till att användaren har åtkomst till gruppen System default group. Klicka på nästa till dess att du kommer till sektionen för användarkvot. Användarkvoter styr hur mycket utrymme som användaren får ha tillgång till, om du inte vill att Time Machine ska kunna använda allt utrymme på NAS-enheten får du aktivera användarkvoter och sätta lämplig storlek för din Time Machine-användare. Rekommenderat är att du i så fall väljer en dubbelt så stor kvot som lagringsutrymmet på din dator. Efter detta klickar du bara på nästa till dess att du har skapat användaren.

I kontrollpanelen går du sedan till sektionen Delade mappar och skapar där en ny delad mapp. Döp mappen till något Time Machine-relaterat och välj den lagringsvolym som du vill att Time Macine ska säkerhetskopiera till.

När du kommer till sektionen om att redigera behörigheter för den delade mappen ska du se till att Time Machine-användaren du skapade tidigare har åtkomst till den delade mappen. Det sista steget är att i Kontrollpanelen gå till sektionen Filtjänster och där kryssa för alternativet Aktivera Mac-filtjänster. Under detta finns alternativet Time Machine, och i rullgardinsmenyn ska du där välja den delade mappen du skapade i föregående steg. När du tillämpat dessa inställningar kan du gå in i inställningar för Time Machine och klicka på alternativet Skivor för säkerhetskopiering. Där bör nu din NAS-enhet finnas med som alternativ. Om du väljer den kommer Time Machine börja säkerhetskopiera trådlöst till denna. Beroende på vilket intervall för säkerhetskopiering du har valt så kommer ändringar i datorns innehåll nu säkerhetskopieras trådlöst utan att du behöver göra något.

Appar och mediaservrar

Något som samtliga moderna operativsystem för NAS-enheter tillåter är extern åtkomst på ett antal olika sätt. Det enklaste att komma igång med är att använda appar på din smarta telefon eller platta. Både Synology och QNAP erbjuder appar för Android och IOS. Dessa appar inkluderar bland annat en app för att utforska dina bilder, en annan för video, en tredje för filutforskande av NAS-enheten, en fjärde för att hantera inställningar på NAS:en, med mera. Båda dessa ansluter till din NAS via aktuell lösnings molnfunktion, alltså Quickconnect och My QNAP cloud som vi nämnde tidigare. I bildserien nedan kan du se exempel på hur det ser ut när innehållet på NAS:en utforskas och beskådas med diverse appar.

Om du vill låta mediainnehåll vara allmänt tillgängligt på fler typer av enheter kan du även konfigurera NAS:en till att vara en mediaserver för strömmande musik och film. Detta åstadkommer du genom att installera ett paket för mediaserver-funktionen. Gemensamt för dessa är att de använder sig av DLNA och UPnP för att låta olika typer av enheter, exempelvis din TV eller spelkonsoler, ansluta till och spela upp mediainnehållet på NAS-enheten. Genom att öppna upp inställningsmenyn för mediaserver på din NAS kan du konfigurera vilket innehåll som ska bli tillgängligt för andra enheter, hur det ska presenteras där, med mera.

Gör din egen Dropbox
Molntjänster för lagring och säkerhetskopiering har blivit populära under senare år, men att lagra stora mängder data hos Dropbox eller dess konkurrenter kan snabbt bli en dyr historia. Moderna NAS-enheter ger dig dock möjligheten att sätta upp din egen "molnlagring" där du kan synkronisera kataloger på din dator med din NAS. Det åstadkommer du genom att aktivera en synkroniseringstjänst i NAS-mjukvaran där du sedan konfigurerar vilken/vilka kataloger på din dator som ska synkroniseras med NAS:en.

Om du väljer Synology öppnar du upp Pakethanteraren och installerar paketet Cloud Station Server. När det är installerat öppnar du tjänsten genom att klicka på knappen för huvudmenyn i gränssnittets övre vänstra del och väljer Cloud Station Server. Då får du upp ett par alternativ för nedladdning av mjukvara till din dator. Du kan ladda ner Cloud Station Drive som låter dig konfigurera mappar som ska synkroniseras, och du kan ladda ner Cloud Station Backup som säkerhetskopierar filer och mappar med versionshistorik, vilket innebär att du kan gå in och hämta en äldre fil än den som senast synkroniserades.

Du kan även ladda ner appen DS Cloud till din mobil eller platta och bestämma vilka kataloger på din NAS som ska synkroniseras till din mobila enhet. I moderna versioner av Synologys operativsystem DSM kan du dessutom installera en app som heter Cloud Sync. Där kan du koppla ihop din NAS med ett antal molntjänster som Dropbox, Onedrive, Google Drive med flera och synkronisera innehållet på dessa med mappar på din NAS.

En schweizisk lagringskniv

Det vi har tagit upp här är ett axplock av alla funktioner som moderna NAS-produkter är utrustade med. Det finns gott om ytterligare funktioner att utforska om du tar klivet in i nätverkslagringens värld, men med denna artikel ska du förhoppningsvis ha ett tillräckligt underlag för att avgöra om det är något för dig. Om du saknar något får du mer än gärna höra av dig så att vi kan ta med det till framtida artiklar.