Google Home vill hjälpa till i hemmet

Google lanserar den smarta röststyrda Google Home, som kan hantera allt från musik och video till hemmets termostat, liksom svara på alla möjliga frågor.

Under den nu pågående konferensen #Google I/O har sökjätten presenterat den nya produkten Google Home. Enheten kan ses som en vidareutveckling av det framgångsrika Chromecast-konceptet, men med kraftfull röststyrning via Google Assistant inbyggd. Google Home är också en direkt utmanare till Amazons liknande produkt Echo.

Under konferensens inledande Keynote visade Googles Mario Queiroz upp Google Home som kommer att börja säljas senare i år. Med Google Home kan användaren kommunicera verbalt med Google Assistant utan att behöva plocka fram sin smarta mobil.

Google Home kan, precis som Chromecast och Chromecast Audio, ansvara för musiken i hemmet och på kommando spela upp spellistor, enskilda låtar eller poddradio på enhetens inbyggda högtalare. Det går också att spela upp musiken på andra högtalare i hemmet anslutna till nätverket, eller i flera rum samtidigt. Även uppspelning av videomaterial kan styras och kontrolleras med hjälp av rösten. Google Home fungerar också som ett kontrollcenter för ett flerta smarta hemmet-prylar, inklusive Googles egna Nest-produkter.

En funktion som demonstrerades är hur Google Home kan söka på nätet efter svar på olika frågor – allt från hur vädret är ute till hur mycket fett som finns i en avocado. I framtiden hoppas Google också att utvecklare ska bygga in stöd för Google Home i sina appar vilket skulle möjliggöra styrning av aktiviteter även utanför hemmet, som exempelvis att boka en restaurang eller beställa en hyrbil. Självklart bygger också en stor del av användbarheten på att Google lär känna användaren, och får tillgång till kalender, kontaktlista och annat. Ju mer Google Home används, desto bättre ska den bli på att lära känna sin ägare, och ju bättre ska den kunna fungera som en digital assistent i hemmet.

Pris och tillgänglighet är ännu inte avslöjade, men Google Home kommer att börja säljas senare i år.