Google kommer själva att tillverka en modell av VR-glasögonen Daydream, och den nya plattformen får också stöd från spelmotorerna Unity och Unreal.
Under konferensen #I/O 2016 presenterade Google sin VR-satsning #Daydream. Under ett seminarium på torsdagen berättade Google VR-chef Clay Bavor mer ingående om projektet, och vart Daydream är på väg.
Daydream kan sägas bestå av tre delar - optimering av smarta mobiltelefoner och dess operativsystem, ett fysiskt headset och en särskild fjärrkontroll samt appar anpassade för VR-upplevelsen.
Google samarbetar inledningsvis med åtta tillverkare för att göra mobiltelefoner med stöd för Daydream. De specifikationer som krävs innefattar framförallt bildskärmar med low persistence, högpresterande processorer och sensorer av hög kvalitet. Mobiler som möter dessa krav kan tilldelas märkningen Daydream Ready.
Även operativsystemet Android N har optimerats för Daydream, och innehåller till exempel Low Latency support och ett läge kallat Sustained Performance Mode. Även stöd att följa huvudets rörelser finns inbyggt i Android N, liksom ett särskilt systemgränssnitt i VR-miljö för att exempelvis ta emot telefonsamtal och textmeddelanden.
Vad gäller själva hårdvaran bekräftade Google att de själva också kommer att tillverka ett headset med tillhörande fjärrkontroll, och inte bara förlita sig på utomstående tillverkare. Fjärrkontrollen kommer att krävas för appar i Daydream, och består av tre olika delar: en klickbar styrplatta, en knapp som kan få olika funktion beroende på appen och slutligen en hemknapp som tar användaren tillbaka till hemskärmen Daydream Home.
Det viktigast i Daydream är ändå de olika appar som kommer att erbjudas. En stor del väntas vara spel, och här har Google redan ett samarbete igång med både Unity och Unreal Engine. Utvecklare kan redan idag börja använda verktyg för båda dessa spelmotorer. Unitys vd John Riccitiello passade också på att meddela att motorn kommer att få stöd för Googles nya grafikramverk Vulkan, och att mobiler kommer att vara drivande för att ta VR till den stora massan. "Vi har sett Holodeck i Star Trek. Det kommer att hända", sade Riccitiello.
Under presentationen gick Google också igenom fler detaljer kring Daydream Home, en startskärm som följer med varje mobil som är Daydream-förberedd. Daydream Home är startplatsen för varje VR-upplevelse och samlar appar i en prydlig rad av ikoner. Det finns även en övre rad med tre "bokmärken" som inte är appar utan kan bestå av exempelvis tips frå Google Play eller en uppdatering av en tidigare app. Dessa kan länka in i en app, så att användaren kan tas direkt till exempelvis en ny bana i ett spel.
Slutligen visade Google upp lite närmare hur några av företagets egna appar kommer att fungera i Daydream. En användbar funktion som finns inbyggt i Android N är möjligheten att "köa" VR-innehåll från den normala vyn för att ta del av senare. När användaren är redo att ge sig in i VR-världen finns detta innehåll nedladdat och klart från Daydream Home.
Youtube lyftes också fram som ett viktigt verktyg för att hitta och ta del av nya VR-appar. Genom ett särskilt verktyg ska utvecklare kunna skapa egna videor i 360 grader och ladda upp till Youtube VR, som exempelvis virtuella trailers för spel och andra appar.
Google har genom projektet Daydream Labs experimenterat och utvecklar flera olika VR-upplevelser, och skapat flera teknikdemon som visar vad som är möjligt att göra med Daydream. Alla dessa går att ta del av genom Daydream Design Playground.
Presentationen avslutades med ett löfte om att detta bara är början av vart Google vill med Daydream. Clay Bavor sade att Daydream-teamet hade ett nära samarbete med Googles projekt Tango, som undersöker hur mobila enheter kan navigera i den verkliga världen med hjälp av enhetens kamera. Utan att gå in på detaljer sade Bavor att de båda utvecklingsteamen delade lokaler på Googles campus, och hade massor av stora idéer på gång.