Mobilspelet Monument Valley har nu funnits i två år och utvecklarna Ustwo delar med sig av siffror som visar att år två faktiskt var en större framgång än det första.
I januari förra året delade utvecklarna Ustwo med sig av statistik kring deras succéspel #Monument Valley. Nu har det gått två år sedan lanseringen och de delar återigen med sig av massor av intressanta siffror. Tack varje exponering i tv-serien House of Cards och en gratis-kampanj tillsammans med Apple har spelets andra år varit en större framgång än det första.
Spelet har nu laddats ned över 26 miljoner gånger, varav majoriteten av nedladdningarna skedde år två, då spelet hade drygt 23 miljoner nedladdningar. IOS är fortfarande den största plattformen, men mobilspelet finns också att njuta av på Android-, Amazon-, Windows- och några övriga enheter.
När den tredje säsongen av Netflix-serien House of Cards hade premiär i februari förra året spelade Frank Underwood just Monument Valley på en Ipad i ett av avsnitten. Två dagar efter det hade spelet den näst största intäktsdagen hittills. Ustwo räknade hem närmare 70 000 dollar under 24 timmar.
Om det första året visade att det fortfarande går att tjäna pengar på ett spel som kostar pengar, visar det andra året att det går att tjäna ännu mer pengar på ett gratisspel, utan att för den delen fylla det med reklam. Trots att majoriteten av nedladdningarna varit gratis, ligger intäkterna efter två år på över 14 miljoner dollar. När Ustwo sammanställde statistiken första gången hade spelet dragit in närmare 6 miljoner dollar.
Förutom att det blev en rejäl intäktsspik efter glimten i House of Cards, blev det också en spik efter en kampanjvecka tillsammans med Apple då appen erbjöds gratis under en vecka. Åtta miljoner passade på att ladda ned spelet då.
Spelet släpptes också i Kina under 2015 där några banor erbjuds gratis medan resten kan köpas till. Sedan lanseringen i landet har spelet laddats med fler än 11 miljoner gånger.