Google laddar för att införa stöd för riktade annonser i sina karttjänster, samt sponsrade platser och utrymme för särskilda erbjudanden från butiker.
Den som förlitar sig på Google Maps för att hitta rätt kan snart komma att få mer information och erbjudanden från lokala affärsverksamheter. På sin Adwords-blogg skriver Google att karttjänsterna får stöd för lokala annonser vid platssökningar. Sridhar Ramaswamy på Google skriver:
– Nästan en tredjedel av alla mobila sökningar är kopplade till en plats. Människors världar online och offline krockar – oavsett om du undersöker restauranger till middagen på fredag kväll eller letar efter en butik som säljer gummistövlar i din storlek.
Med hjälp av lokala tillägg kan annonser kopplas till specifika sökningar inom ett geografiskt område, vilket ger butiker möjlighet att visa upp sin verksamhet när det är relevant för sökningen. #Google undersöker också möjligheten att införa sponsrade platser på kartan i form av knappnålar, och en mer utökad presentation av butiker med plats för dess sortiment och kunderbjudanden.