En ny studie låter svenska konsumenter rangordna digitala varumärken och företag efter hur meningsfulla de är. I topp kommer betal- och överföringstjänsten Swish.
Apple brukar säga att de vill lämna världen efter sig som en bättre plats än de fann den och investerar bland annat väldigt mycket i grön energi för att minska sin klimatpåverkan. Det är rätt väg att gå enligt en ny studie som visar att konsumenter föredrar företag och varumärken som upplevs ha ett högre syfte än att tjäna pengar – även när det gäller den digitala världen.
I studien gjord av strategikonsulterna Lynxeye, får svenska konsumenter rangordna digitala varumärken efter hur meningsfulla de upplevs vara. I topp hittas betaltjänsten Swish som upplevs som innovativt och drivande i sin bransch. Tjänsten ligger i framkant och levererar ett tydligt värde på ett enkelt sätt. Deltagarna upplever också att Swish påverkar världen och samhället positivt och ser tjänsten som en ärlig och pålitlig aktör.
– Vi lever i en allt mer digital värld där ingen och inget varumärke kan undgå att påverkas av den digitala omställningen. Bransch efter bransch stöps om och många traditionella företag möter nya disruptiva utmanare som ändrar spelreglerna på marknaden. Vi kan se att toppvarumärkena alla levererar ett väldigt tydligt användarvärde och har löst en viktig frustration för konsumenter i någon form. Många av de nya utmanarna blir snabbt populära hos konsumenterna för de uppfattas ofta ha en högre idé bakom det de gör än att bara tjäna pengar, säger Johan Ekelin, medgrundare och COO på Lynxeye i ett pressmeddelande.
Swish följs av Google, Spotify, Netflix och Uber på topplistan som hittas i sin helhet nedan.
Topplistan Purposeful Brands – Digital 2016
1 500 svenska konsumenter har deltagit i studien via Norstats webbpaneler och har fått välja vilka av Sveriges digitala varumärken som har starkast syfte. Deltagarna har fått välja ett eller flera varumärken som de tycker bäst beskrivs av ett antal associationer som exempelvis "Är tankeledare i sin industri", "Vill åstadkomma något för framtiden", "Har värderingar jag tror på" och liknande.
# | Varumärke |
---|---|
1 | Swish |
2 | |
3 | Spotify |
4 | Netflix |
5 | Uber |
6 | SVT Play |
7 | Skype |
8 | Wikipedia |
9 | Twitch |
10 | |
11 | Youtube |
12 | IMDB |
13 | Soundcloud |
14 | |
15 | Prisjakt |
16 | DN |
17 | |
18 | |
19 | |
20 | Ebay |
21 | Blocket |
22 | Omni |
23 | Imgur |
24 | |
25 | Tradera |
26 | Avanza |
27 | Snapchat |
28 | |
29 | Microsoft Live |
30 | Hemnet |
31 | Wordpress |
32 | Hitta.se |
33 | SVD |
34 | Tv4play |
35 | Flashback |
36 | Tumblr |
37 | Aftonbladet |
38 | Expressen |
39 | Yahoo |
40 | MSN |