Operatören Tre testar reklamblockering

Teleoperatören Tre i Storbritannien testar att blockera nätreklam för sina kunder, ett tilltag som väcker kritik.

På senare tid har blockering av reklamannonser vid surfning blivit allt vanligare, tack vare tillägg i webbläsaren. Teleoperatören #Tre vill nu göra det ännu enklare genom att blockera annonser direkt på nätnivå. Detta ska genomföras på försök i Tre:s nät i Storbritannien.

Blockeringen ska kunna stoppa cirka 95 procent av reklamen som visas på nätet, men med vissa undantag. Exempelvis kommer annonser på sociala nätverk så som Facebook att visas som vanligt.

Experimentet ska ske mellan 13 - 20 juni, och Tre kommer att bjuda in en halv miljon av sina brittiska kunder för att delta i testet om de vill. Tre i Sverige har för närvarande inte annonserat några liknande planer.

En mer eller mindre annonsfri surfupplevelse kan säkert vara lockande för många, men Tre har också fått kritik för sina planer, rapporterar BBC. Bland annat har intresseorganisationen Internet Advertising Bureau påpekat att fokus borde ligga på att ta fram mindre störande annonsmaterial, snarare än att blockera innehåll helt.