Den här veckan kommer ett nytt EU-förslag med riktlinjer för hur medlemsstaterna ska hantera delningsföretag som Uber och Airbnb.
En av de större trenderna de senaste åren är företag som satsar på delningsekonomi. Välkända exempel är Uber som räknas som världens största taxibolag utan att äga några taxibilar, och Airbnb som hyr ut bostäder utan att äga några fastigheter.
Företagen har mött motstånd på flera håll i världen, också inom EU. I till exempel Frankrike har två Uber-chefer arresterats anklagade för att driva ett olagligt taxiföretag och i Berlin ska korttidsuthyrningar av bostäder minskas kraftigt som ett sätt att handskas med Airbnb, rapporterar Fortune.
Fram till nu har den här typen av företag behövt hantera regleringsmyndigheter i varje medlemsstat för sig, men ett nytt EU-förslag som presenteras den här veckan vill ändra på det. EU vill med de nya riktlinjerna få medlemmarna att vara mer öppna mot delningsföretag, rapporterar Reuters.
Medlemsstaterna bör inte utfärda förbud förrän det är det sista möjliga alternativet enligt de föreslagna riktlinjerna. Reuters har fått se ett utkast av det kommande förslaget och där står:
"Ett totalförbud av en aktivitet bör utgöra en sista utväg som bör tillämpas endast om och där inga mindre stränga krav för att uppnå ett allmänintresse kan användas."
När det gäller uthyrningsföretaget Airbnb säger kommissionen att det verkar svårt att rättfärdiga ett förbud mot korttidsuthyrningar, istället är det mer lämpligt att begränsa antalet dagar en lägenhet kan hyras ut.
Kommissionen noterar att den här typen av företag kan höra till flera sektorer och därmed omfattas av flera regelverk. Uber är ett sådant företag, de anser sig själva ett digitalt tjänstebolag som kopplar samman förare och passagerare, och inte ett transportföretag. Den senare typen omfattas av betydligt striktare regler än den första.
Riktlinjerna kanske inte tas emot med öppna armar av delningsföretagen då de också innehåller villkor. En del i förslaget noterar att aktörer kan anses vara anställda om de inte är fria att sätta sina egna priser eller välja sina egna kunder, vilket kanske kommer få Uber att dra öronen åt sig då de inte vill kännas vid att deras förare är anställda, utan menar att de är egna entreprenörer.