I appen Swift Playgrounds ska unga programmerare lära sig koda genom visuella och pedagogiska utmaningar.
Apple tycker att Swift är så enkelt att det kan bli ditt första programmeringsspråk och att det kan välkomna många fler människor till programmering. Steget in i programmering blir mycket mindre än hur det var när dagens aktiva programmerare lärde sig programmering på 80/90-talet.
Utbildnings-app för en ny generation
Idag presenterades en app till IOS vid namn Swift Playgrounds. Med den vill Apple revolutionera kodinlärning genom att låta Ipad-ägare lära sig Swift-programmering genom en stegvis utbildning i en app. Aspirerande programmerare som använder Swift Playgrounds möts där av lektioner som ska kombinera inlärning med visuella utmaningar och uppmaningar.
En inledande lektion är att lära sig de fundamentala grunderna i Swift. Från konceptet går det sedan vidare till att introducera grundläggande programmering genom ett visuellt pussel. Det grafiska pusslet visas på skärmens högra del och informati och instruktioner för utmaningen visas till vänster.
I skärmens nedre del skriver du koden som löser utmaningen och ovanför kodinmatningen visas kodförslag som kan vara till hjälp om du är osäker på exakt hur koden ska se ut. När du har följt instruktioner och slutfört lektionen kan du välja att fortsätta gå igenom hela utbildningen i kronologisk ordning, men för den som redan kan grunderna bra går det att hoppa fritt mellan lektionerna.
Intuitiv kodlösning i grafiskt utförande
Apple demonstrerade ett något mer avancerat exempel där en animerad maskot-figur inte kunde gå runt hela hela den utstakade banan. Elevens utmaning var då att skriva kod som gör detta möjligt. För att naturligt lära sig den nödvändiga koden kan eleven då ta fram kodbiblioteket och plocka fram något som kallas en for-loop, en logisk slinga som upprepas så många gånger som bestäms i koden.
När eleven har valt for-loopen i kodbiblioteket kan denna sedan grafiskt dras runt den befintliga koden som inte fungerar. Om eleven sedan trycker på koden kan dess olika egenskaper manipuleras grafiskt om kodskrivande ännu inte känns helt bekvämt.
Ytterligare ett exempel visades där ett fysik-baserat spel skulle modifieras. I spelets grundutförande är gravitationen för objekten för "tung" vilket får alla objekt att falla till botten direkt. Här kan eleven enkelt ändra tillhörande siffra och direkt få en visuell demonstration av hur stor effekt en så liten ändring i koden kan få.
Tangentbordet har också specialanpassats för att passa programmering bättre, bland annat kan eleven dra fingret nedåt på tangenterna för att aktivera alternativa tecken. Exempel på alternativa tecken är exempelvis att få fram siffran 2 genom att dra fingret nedåt på w-tangenten.
Swift Playgrounds ska bli tillgänglig i App Store till hösten och ska kunna laddas ner kostnadsfritt.