En färsk studie drar slutsatsen vi alla redan känner till: ingen läser användarvillkoren till nättjänster.
Den största lögnen på internet är "jag har läst och godkänner villkoren". Överallt där vi behöver skapa ett konto för att använda någon tjänst eller mjukvara finns de – långa avtalsvillkor med krångligt språk. För att komma vidare behöver användaren oftast bara klicka i en ruta och gå vidare. En färsk amerikansk studie bekräftar nu vad vi redan visste, att väldigt få ens försöker avtalen, rapporterar Ars Technica.
Studien använder sig av 543 universitetsstudenter som ges i uppgift att skaffa sig konton på en fejkad social nätverkssajt som de tror är riktig. Användarvillkoren (7 977 ord) och sekretesspolicyn (4 316) innehöll åtminstone två klausuler som borde ha fått majoriteten att dra öronen åt sig, eller vad sägs om villkoret att ge bort sitt förstfödda barn till tjänsten? Om användaren ännu saknar barn ger avtalet en tidsfrist fram till år 2050. Den andra klausulen uppgav att användarens data ges till NSA och arbetsgivare.
De få deltagarna som faktiskt läste de aktuella klausulerna accepterade ändå avtalen och skapade ett konto på tjänsten. Totalt hoppade 399 studenter helt över att läsa igenom villkoren för tjänsten. Studenterna som faktiskt tittade på avtalen spenderade omkring en minut på det innan de också gick vidare.
Bakom studien står Jonathan Obar som lär ut kommunikationsteknik på universitetet i York och Anne Oeldorf-Hirsch, som är assisterande professor i kommunikation vid universitetet i Connecticut. Studien har fått den passande rubriken "The biggest lie on the internet: Ignoring the privacy policys and terms of service policies of social networking services".