Ibooks har nyligen lanserat sitt eget Instagram-konto, ett steg i Apples led att använda sociala medier som en marknadsföringskanal.
Ibooks lanserade förra veckan ett eget #Instagram-konto, ett steg i Apples led att marknadsföra sina produkter genom sociala medier, rapporterar 9to5Mac. Kontot registrerades i dagarna och har konfirmerats vara Ibooks officiella konto. Den digitala bokbutiken kommer att använda kontot på samma sätt som förlag använder Instagram, för att dela konst och illustrationer med koppling till böcker, bokcitat och minirecensioner.
Än så länge använder sig #Ibooks inte av funktioner som gör att följaren kan köpa den nämnda produkten genom ett lätt knapptryck. Istället används kontot för att uppmärksamma böcker och följarna kan sedan om de vill leta upp boken i Ibooks för att köpa den.
Ett av inläggen som nyligen har lagt upp är ett filmklipp som gör reklam för Harry Potter och det fördömda barnet, den åttonde delen i bokserien om den världskände trollkarlen Harry Potter. Boken är inte en klassisk roman som sina föregångare utan ett manus till pjäsen som just nu spelas på brittiska teatrar och som har fått lysande recensioner. Den åttonde delen tar avstamp i epilogen till Harry Potter och dödsrelikerna.