Apples butiker har i många städer blivit en mötesplats och mer än bara en butik. Nu verkar Apple sluta att kalla dem Apple Store.
Apples metoder för att namnge tjänster och produkter är på många sätt en vetenskap i sig. De senaste åren har företaget börjat lyfta fram sitt eget namn i produkter, så som Apple Watch, Apple TV och Apple Pay. Sedan 2001 driver Apple egna butiker under namnet Apple Store, men nu ser det ut som att det varumärket är på väg att kortas ned.
Det är ordet "Store" som försvunnit från informationen om Apples butiker på deras webbplats. Butikerna kallas nu bara Apple följt av platsen, exempelvis Apple Täby Centrum och Apple Grand Central. Namnändringen började enligt Macrumors med invigningen av Apples senaste butik i San Francisco, som alltid bara kallats Apple Union Square.
Apple ska också ha skickat ut ett internet meddelande till sina anställda där de skriver att ordet "Store" gradvis kommer att försvinna från butikernas varumärke. Än så länge finns dock märkningen kvar på vissa ställen på Apples webbplats.
Att ändra namnet på butikerna är troligtvis en del av de förändringar som pågått sedan Angela Ahrendts tog över som butikschef på Apple. Ahrendts har uttalat ett mål att sudda ut gränserna mellan Apples närvaro online och i de fysiska butikerna. Apples butiker är också redan idag på många sätt mer än bara affärer, då de erbjuder kurser och support för Apples användare och fungerar som mötesplatser.
Apple Union Square är ett bra exempel, då den till exempel har en stor avdelning utomhus där konserter ges regelbundet och en enorm bildskärm på insidan för kurser, seminarier och andra aktiviteter.