Sony hoppas att de svåra åren ska vara över, tack vare nya superdyra ljudprodukter.
Japanska teknikjätten #Sony har de senaste åren kämpat mot förluster och vikande relevans på marknaden. I princip är det bara koncernens Playstation-division som gått bra, men detta ska nu vända lovar Sonys vd Kazuo Hirai under en pressträff på #IFA. Sony försäkrade att företaget arbetar hårt i alla led för att både gå med fortsatt vinst och få tillfälle till ökad tillväxt.
Sonys klarast lysande finansiella stjärna heter Playstation 4. Spelkonsolen har redan sålt i 40 miljoner exemplar, vilket gör det till en av de bäst säljande konsolerna någonsin. Nästa månad börjar tillbehöret Playstation VR att säljas, vilket Sony hoppas ska spridas till befintliga PS4-ägare, men också locka ännu fler att skaffa konsolen. Virtuell verklighet börjar för spel, säger Kazuo Hirai men lovar att Sony har VR-planer som sträcker sig långt bortom bara spel.
Ett traditionellt signum för Sony är ljud och musik, och här visar företaget upp en rad nya produkter under samlingsnamnet Signature Series – ej att förväxla med LG:s lyxmärke Signature. Men även här handlar det om premiumprodukter till ett premiumpris; den guldplätterade musikspelaren NWM1Z Walkman kostar exempelvis 31 000 kronor. Enligt Sony ska guldet förutom att kosta skjortan också "minska resistans och oxidering".
Den som vill snåla in på guldet kan istället satsa på NWM1A Walkman som bara kostar 12 500 kronor. Båda kan spela upp alla möjliga typer av ljud från Hi-Res Audio-filer till vanliga mp3-filer.
Som komplement till musikspelaren kommer också ett par hörlurar i form av MDR-Z1R, exklusivt handtillverkade i Japan (21 000 kronor). Lurarna är byggda i material som äkta läder i öronkuddarna samt titan och rostfritt stål. Den som fortfarande har pengar kvar efter det kan investera i hörlursförstärkaren TA-ZH1ES (cirka 19 000 kronor). Hela serien blir tillgänglig i butik under oktober, förutom förstärkaren som dröjer till november.
I en mer rimlig prisklass lanserar Sony också ett par trådlösa brusreducerande hörlurar under namnet MDR-1000X. Givetvis finns även här fullt stöd för Hi-Res Audio-standarden. Sony uppmanar publiken att jämföra lurarna med vilka andra brusreducerande hörlurar som helst, och 99mac ska försöka komma åt att få prova lurarna i den bullriga miljön här på IFA-mässan. MDR-1000X ska tack vare Sonys nya teknologi Sense Engine kunna skräddarsy brusreduceringen efter lyssnarens öron.
En annan funktion är ett Quick Attention-läge, där det går att tillfälligt stänga av reduceringen genom att lägga handflatan på hörlurarna. Praktiskt för en kortare konversation. MDR-1000X har också stöd för tekniken DSEE HX, som kan skala upp komprimerad musik till Hi-Res Audio-kvalitet. Hur väl detta kommer att fungera i praktiken återstår att se.