Säljstoppet och återkallandet av mobilen Galaxy Note 7 beräknas kosta Samsung mer än 8 miljarder kronor, och kan skada förtroendet för företagets produkter.
Förra veckan skrev 99mac att #Samsung stoppar försäljningen av mobiltelefonen #Galaxy Note 7 efter flera rapporter om att batteriet fattat eld vid laddning.
I dagsläget är det 35 fall av defekta batteriet som rapporterats, men Samsung planerar att ersätta samtliga av de 2,5 miljoner exemplar av Note 7 som levererats sedan mobilen började säljas. Enligt analysfirman Credit Suisse Group kan detta kosta Samsung mer än 8 miljarder kronor, men mobiljätten själv har inte sagt mer än att kostnaden är "hjärtskärande".
Än mer kostsamt för Samsung kan dock vara hur det inträffade påverkar allmänhetens förtroende för Galaxy-märket och företagets övriga produkter. Till Bloomberg säger Chang Sea Jin, professor i affärsstrategi vid universitetet i Singapore:
– Den potentiella skadan på anseendet är betydligt större än kortsiktiga ekonomiska förluster.
För Samsung har de inträffade problemen med en av företagets största flaggskeppsprodukter ovanligt dålig timing. Galaxy Note 7 möttes inledningsvis av positiva omdömen i media, och försäljningen uppges ha varit god. Intäkterna för det senaste kvartalet var Samsungs högsta på två år, och Note 7 bedömdes ha en god möjlighet att konkurrera med Apples kommande Iphone 7, tillsammans med Galaxy S7.
Enligt beräkningar gjorda av Credit Suisse Group siktade Samsung på 4 eller 5 miljoner sålda exemplar av Galaxy Note 7 detta kvartal, och ytterligare 8 eller 9 miljoner under årets sista tre månader.