Netflix ger upp lansering i Kina

Tv-tjänsten Netflix rapporterar goda vinster, trots att planer på en lansering i Kina läggs ned på obestämd tid.

I januari expanderade TV-tjänsten #Netflix kraftigt och lanserades i 130 nya länder, något som till stor del möjliggjordes genom Netlfix växande utbud av egna program. Ett anmärkningsvärt undantag var Kina, men då lovade Netflix vd Reed Hastings att arbetet med en lansering i det stora landet skulle fortsätta. Nu låter det annorlunda.

I samband med sin kvartalsrapport i måndags meddelande Netflix att arbetet på en lansering i Folkrepubliken Kina upphör. Anledningen uppges vara den stränga mediareglering som finns i landet. Istället ska Netflix sälja tv-serier som Narcos, Daredevil och Stranger Things direkt till kinesiska operatörer. På lång sikt är dock förhoppningen att Netflix ska kunna lanseras i landet som är världens mest folkrika.

Under rapporten angav Netflix en vinst under kvartalet på 51,5 miljoner dollar, motsvarande cirka 455 miljoner kronor. Antalet användare ökade med 3,2 miljoner globalt, men den goda vinsten berodde till största delen på att Netflix höjt priserna.