Apples butikschef Angela Ahrendts berättar om framtidens Apple-butiker i en intervju under Fortunes event Most Powerful Women Summit.
I måndags började Fortunes årliga event ”Most Powerful Women Summit” och Apples butikschef var först ut med att bli intervjuad. På Fortunes lista över de mäktigaste kvinnorna i världen ligger Ahrendts på plats fjorton. I intervjun berättar Ahrendts om nästa generations Apple-butiker, sin vision av Apples närvaro i fysisk handel och hur hon började på Apple.
En av anekdoterna som Ahrendts tar upp i intervjun är när hon blev anställd på Apple. Det första hon gjorde var att förklara för Apples vd Tim Cook varför hon inte passade för jobbet. Ahrendts förespråkade redan från början att Apple skulle integrera Apples fysiska och nätbaserade butiker med varandra och att målet med Apples fysiska närvaro i handeln skulle vara mer än bara en butik. Det skulle vara en plats där Apple-gemenskapen kunde växa och inkluderas i konceptet. Till hennes stora förvåning gillade Tim Cook denna idé skarpt.
Ahrendts talar i intervjun även om vikten av utbildning och om hur nästa generations Apple-butiker kommer att fokusera mer på att berika liv än att sälja produkter. De kommer att ha gratis utbildningsträffar där Apple ska lära barn, föräldrar och lärare att programmera i Swift. Träffarna ska genomföras tre gånger om dagen och finns redan i flaggskeppsbutiken vid Union Square i San Francisco. Dessa seminarier kommer även att börja rulla ut till andra Apple-butiker under nästa år.
För att förbättra upplevelsen ytterligare har Ahrendts och hennes team jobbat hårt med hur exponeringen av produkter i butiken bättre ska återspegla dessa. Deras lösning har varit att kartlägga allt som människor gör med sina produkter och på olika sätt integrera detta i butikernas utformning.
Ett stort fokus i nästa generationens Apple-butiker är också torgkonceptet som är tänkt att förstärka känslan av gemenskap och vara en plats där skapande människor kan mötas och ta del av Apples hela upplevelseutbud och kunskap.