Framöver kommer det vara svårare att sprida falska nyheter genom marknadsföring på Facebook och Google.
Google och Facebook stramar upp sin policy för att göra det svårare att sprida falska nyheter på #Google och Facebook genom marknadsföring, rapporterar Reuters.
Igår rapporterade Google att deras marknadsföringsfunktion kommer att stängas för webbplatser som publicerar falska nyheter. Detta som ett resultat av den hårda kritik som bland annat Google och #Facebook har fått i samband med det amerikanska presidentvalet. Sajterna har blivit anklagade för att ha påverkat presidentvalet genom hur falska nyheter har kunnat spridas på Facebook och Google. Google säger i ett uttalande till Reuters att:
– När vi nu går vidare kommer vi att begränsa annonser från sidor som på något sätt förvränger information om den som publicerar innehållet eller innehållet i sig.
Google bekräftar att falska nyhetssajter kommer att innefattas av policyn. I dagsläget hindrar företaget redan webbplatser som publicerar våldsbejakande eller pornografiskt innehåll att använda tjänsten Adsense, vilket är Googles system för att marknadsföra innehåll på företagets olika tjänster.
Det är inte bara Google som försöker göra något åt det minskade förtroendet efter presidentvalet. Bara några timmar efter att Google gått ut med att de ska strama åt möjligheterna för att sprida falska nyheter kungör Facebook att de gör samma sak. I ett uttalande säger en representant för Facebook att:
”Vi interagerar inte med annonser i appar eller på webbplatser som innehåller olagligt, vilseledande eller bedrägligt innehåll, detta inkluderar även falska nyheter."