Rykte: Itunes satsar på nyare hyrfilm

Snart kommer det kanske gå att att hyra filmer i Itunes så kort som två veckor efter att filmerna haft premiär.

Apple hoppas på att göra filmer tillgängliga för uthyrning tidigare i #Itunes. Igår rapporterade nyhetssidan Bloomberg att Apple förhandlar med filmbolagen i Hollywood om att få tillgång till nya filmer tidigare än idag för att kunna hyra ut dem.

Filmbolagen 21st Century Fox, Warner Bros, och Universal Pictures har alla bekräftat att de undersöker möjligheterna att kunna erbjuda uthyrning av nyligen släppta titlar till en högre kostnad. Vissa studior vill kunna erbjuda uthyrning så snart som två veckor efter att filmen har har biopremiär, och #Apple är ett av företagen som Hollywood har förhandlar med.

Vanligtvis brukar Hollywood ge biograferna exklusiv tillgång till nytt material i 90 dagar eller mer, innan de släpper materialet för köp i butik eller uthyrning. Men efter att både besöken på biografer stagnerat och inte lika många köper film som tidigare är filmindustrin under press på att komma på nya lösningar som ger bättre avkastning. Att erbjuda en hyrtjänst för nya filmer skulle kunna vara en lösning enligt Kevin Tsujihara på Warner Bros.

Plejmo: "Efterfrågan på nya filmer är hög"

En av Itunes svenska konkurrenter är #Plejmo. Vid två tillfällen har 99mac intervjuat bolagets vd Ulrika Viklund, som länge uppmanat filmbolagen att erbjuda sina filmer tidigare för uthyrning. Uppgifterna att filmbolagen nu börjar överväga en tidigare hyrfilmslansering stämmer överens med vad hon själv märkt av i kontakter med bolagen.

Till 99mac säger Ulrika Viklund att hon upplever en viss attitydförändring i branschen. Hittills har detta dock visat sig i form av att filmbolag erbjuder nya filmer som köpfilm allt tidigare – snarare än hyrfilm. För kundernas del är det viktigaste dock att filmen blir tillgänglig tidigare, och inte att de äger filmen och kan se den många gånger. Ulrika Viklund säger:

– Bolagen har börjat inse att filmkonsumenter är beredda att betala mer för nyare film. Men vi kan tydligt se att det inte är ägandeskapet konsumenterna vill betala för utan för tillgången tidigare. Så ja, till viss del har vi sett en attitydförändring men det är fortfarande väldigt stelbent och inte på konsumenternas villkor. Hade det varit på konsumenternas villkor så hade även hyrfilm kunnat tidigareläggas.

Viklund menar också att det inte bara handlar om en överenskommelse mellan filmbolagen och uthyrare så som Plejmo och Apple. En dialog måste också föras med biografkedjorna, vars inflytande skiljer sig mycket mellan olika länder. I Sverige har biograferna som regel 122 dagars exklusivitet på nya filmer, och även om filmbolagen skulle vilja lansera digitalt tidigare är tuffa förhandlingar att vänta.

Om filmer skulle bli tillgängliga hos Itunes och eventuellt andra tjänster två veckor efter biopremiären vore det en förbättring, enligt Ulrika Viklund. Samtidigt kvarstår problemet med att filmerna i praktiken finns tillgängliga på nätet direkt efter premiären. Hon säger:

– Två veckor är betydligt bättre än 122 dagar som det är idag. Men samtidigt vet vi hur snabbt information rör sig, och folk är vana vid direkt tillgänglighet - blir man tipsad om en film, som att någon delar en digital trailer, vill man kunna se den direkt.

Jag skulle själv tycka att vissa filmer bör vara samtida lansering för bio och digitalt ur ett demokratiskt perspektiv, så att folk som bor långt ifrån en bio kan se filmen samtidigt.

Ulrika Viklund tror att en tidigare tillgänglighet på nyare filmer att hyra skulle vara positivt för marknaden, och leda till en totalt sett högra filmkonsumtion. Det skulle också fortfarande finnas många som vill se filmen på bio, menar hon. En bra kompromiss vore därför att erbjuda filmer att köpa och hyra en eller två dagar efter biopremiären. Ulrika Viklund:

– Det finns ett värde och en glädje i ett premiärevent i en fysisk miljö. Så en eller två dagar senare hade varit optimalt i mina ögon. Men två veckor är samtidigt bra då efterfrågan fortfarande är väldigt hög under de första veckorna. Vi vill kunna möta den efterfrågan även för digitala konsumenter, och inte erbjuda piratnedladdning som enda alternativ.

Vi på Plejmo är säkra på att vi skulle kunna sälja biofilm digitalt eftersom våra kunder redan nu är vana vid att priserna är högre ju nyare filmen är och sedan sjunker i takt med att filmen blir äldre och mindre populär. Så nu hänger det på om bolagen vågar trycka på biograferna tillräckligt hårt på att få igenom det här.

Läs 99mac:s tidigare samtal med Ulrika Viklund på Plejmo:

Intervju: "Inte piraterna som är problemet" (2015-01-12)

Intervju: Plejmo blickar framåt (2016-03-30)