Amazon vill erövra världen, och det första steget går via människors TV-apparater och ett brett utbud av program och filmer. Amazon Prime Video har nått Sverige.
Amazons affärsidé verkar utifrån väldigt enkel: sälj allt som går att sälja. Allt från toalettpapper och bondkakor till hårddiskar och plasma-TV:s går att köpa med ett klick, och därefter väntar en snabb leverans direkt till kundens ytterdörr. Åtminstone för de som bor i USA.
För Sverige och övriga världen har inte upplevt samma bekvämlighet från Amazon. Framförallt är det dyra fraktpriser varit hindret, och inte heller Amazons nättjänster har lanserats utanför USA och i vissa fall Storbritannien. Men det ska det bli ändring på, för nu har den första pusselbiten i Amazons digitala ekosystem anlänt - videotjänsten Amazon Prime Video.
Precis som konkurrenterna Netflix och HBO har Amazon börjat särskilja sin strömmande videotjänst genom att skapa eget unikt innehåll – TV-program som inte går att få tag på någon annanstans, och som förhoppningsvis blir en snackis vid kaffeautomaten om morgnarna. Netflix sticker här ut på bred front med succéer som Stranger Things, Orange is the New Black och House of Cards. HBO har Game of Thrones och nu senast Westworld. Amazons första riktiga publikdragare heter The Grand Tour, och är den andliga uppföljaren till BBC:s bilprogram Top Gear.
Det är knappast någon slump att Amazon Prime Video rullar ut i ett hundratal länder bara en kort tid efter att The Grand Tour haft premiär och tagit internet med storm. Eller om vi ska vända på det är det ingen slump att The Grand Tour kommer precis innan en omfattande internationell lansering. Men för den som redan knarkar Netflix och HBO, finns det verkligen utrymme för en tredje strömmande tjänst?
Standard för de flesta andra tjänster är en kostnad på runt 99 kronor i månaden, och i början en gratis testmånad. Amazon Prime Video erbjuder bara en veckas testperiod, men kostar därefter bara 2,99 euro per månad, motsvarande 30 kronor. Efter sex månader går dock månadspriset upp till 5,99 euro eller nästan 60 kronor. Det är fortfarande billigare än både Netflix och HBO, vilket förmodligen är klokt ur konkurrenssynpunkt. De flesta kan nog tänka sig att betala för två videotjänster, och då blir förmodligen den billigaste en av de två. Det går också att säga upp tjänsten när som helst, så investeringen är relativt riskfri.
Amazon Prime Video går att komma åt via en dator, eller i en dedikerad app för IOS och Android. Det finns i dagläget ingen app för Apple TV, men det går att strömma till en sådan via Airplay. Det fungerar okej, men inte klockrent. Bildkvalitén är bra, och när Airplay-strömmen är igång går det att göra andra saker på mobilen. Fjärrkontrollen till Apple TV fungerar också vad gäller grundläggande funktioner som volym, play och paus. Däremot går det inte att skrolla framåt i programmet från fjärrkontrollen utan det måste göras från mobilappen. Det går däremot att komma åt menyn för ljudspår och undertexter direkt från Apple TV.
En del material på Amazon Prime Video erbjuds i upplösningen 4K, men då jag inte har en 4K-TV och dessutom strömmar via en Apple TV som inte klarar 4K är detta av mindre intresse för mig. Tveklöst kommer detta utbud att öka i framtiden, i takt med att allt fler konsumenter byter upp sig. För tillfället tycker jag att bilden ser bra ut i 1080, och utan att göra någon detaljerad jämförelse är den i ungefärlig nivå med Netflix och HBO:s strömmar. Netflix har något bättre bild, och HBO något sämre. Bilden är fortfarande komprimerad för att kunna färdas smidigt genom bredbandet, vilket syns framförallt på mörka partier och skuggor i bilden. Det går att ladda hem avsnitt till mobilen lokalt för att strömma därifrån, men jag märker ingen direkt förbättring av bilden genom att göra detta. Däremot undviks fenomenet att bildströmmen de första sekunderna ser ut som om den vore byggd av legobitar. Jag hade föredragit att videon buffrade längre för att kunna visas utan avbrott och i full upplösning, men Amazon tycks ha prioriterat att strömmen snabbt ska komma igång.
Det går också att ställa in bildkvalitén på tre olika nivåer, där den bästa använder cirka 5,8 gigabyte data per timme. Detta går att ställa in både för nedladdad innehåll och strömmat, och det går att välja att data bara ska skickas när enheten har tillgång till Wifi.
De program jag testat med erbjuder inga svenska undertexter, men däremot engelska och det fungerar nog bra för de flesta. Det är ändå lite synd att Amazon inte lagt resurser på att erbjuda svenska texter när tjänsten lanseras i Sverige. Vad gäller ljudspår går det att välja engelska (standardspråket för de flesta program) och dubbar som läggs över på språk som spanska och franska. Av någon outgrundlig anledning ställde ljudet hela tiden in sig på fransk överdubbning när jag strömmade till min Apple TV. Trots att jag ställde tillbaka återgick den till franska varje gång jag avbröt strömmen. Visst var det roligt att höra franska den första gången, men sen blev det genast irriterande. Förhoppningsvis är detta bara en bugg som snabbt kommer att åtgärdas.
Att skicka videon över Airplay fungerar alltså bra, men för att det ska bli riktigt bekvämt vill jag ha en dedikerad Apple TV-app för Amazon Prime Video. Gärna med integrerad Siri-sökning och hela baletten. Det är dock inte säkert att det beror på Amazon att en sådan app inte finns än. Det kan också vara Apple som är restriktiva med att släppa in konkurrenter som Amazon i App Store. Googles videotjänst finns exempelvis inte heller.
Tekniskt sett får Amazon Video Prime alltså godkänt, men med en del mindre irritationsmoment. När det handlar om att välja tjänst är dock utbudet A och O. Jag skulle säga att för de flesta är filmutbudet idag mindre viktigt, men tillgången på TV-serier, både gamla klassiker och sådana i egen produktion är viktigare än någonsin.
När jag bläddrar igenom kategorin TV-serier hittar jag en del roliga överraskningar, så som alla säsonger av Seinfeld, en serie jag inte sett tillgänglig någon annanstans, och personliga favoriten Community. Sedan finns det serier som också återfinns på HBO eller Netflix, så som Fear the Walking Dead och Mr Robot. Överlag är utbudet av TV-serier ganska tunnt, men det som finns är överlag bra grejor. Viaplay har också Seinfeld, men då jag inte själv använt den tjänsten faller den utanför ramen för min jämförelse i detta test.
Vad gäller film får jag upplevelsen att det är samma grundutbud som på Netflix. Det är gott om riktigt bra filmer, men de flesta är några år gamla. Här hittar jag Jurassic Park, Snuten i Hollywood och Mission Impossible-filmerna. Precis samma hittar jag också på Netflix. Några glädjande undantag finns som jag letat efter hos konkurrenter men inte hittat. Ett sådan exempel är Scott Pilgrim vs the World, en annan personlig favorit. Smaken är olika, men de flesta lär kunna hitta några filmer här som de gillar och inte kan hitta någon annanstans. Grundutbudet är dock mer eller mindre detsamma som konkurrenterna, och det råder en genomgående brist på nyare filmer. Ok men inte så spännande helt enkelt.
Nej, det som lockar är givetvis orginalinnehållet, och här finns inte i närheten av lika många titlar som Netflix eller HBO. Däremot finns The Grand Tour, och självklart bör alla som är det minsta bilintresserade se den. Det är ett väldigt välgjort program, om man kan bortse från den pinsamma humorn när de tre programledarnas försöker vara krystat roliga. Jag är själv inte bilintresserad, men kollade ändå igenom några avsnitt. Inte för alla, men för väldigt många.
Det finns också ytterligare några orginalserier att njuta av. Jag har inte sett dem själv, men serier som Bosch och Hand of God har fått fina lovord. Själv lockas jag mest till Amazon på grund av en annan orignalserie, nämligen The Man in the High Castle. Det är en filmatisering av Philip K Dicks gamla hyllade alternativa historie-roman om en värld där Tyskland och Japan vann andra världskriget. En oerhört väldgjord och spännande dramaserie som jag redan haft nöjet att se första säsongen av (fråga inte hur). Jag kommer definitivt att betala för Amazon Prime Video om inte annat så bara för att få se säsong två.
Det finns en hel del att gilla med Amazon, och en hel del att inte gilla. Om vi bortser från företagets övriga affärsverksamhet och koncentrerar oss på videotjänsten så fungerar den bra och ligger tekniskt sett på ungefär samma nivå som konkurrensen. Strömmen är snabb och videomaterial sätter igång mer eller mindre omedelbart, men de första sekunderna får upplösningen lida innan videon har buffrat ordentligt. Det finns ett offline-läge vilket är bra men det saknas en ordentlig Apple TV-app för att komma åt innehållet. Att strömma via Airplay fungerar okej men är in längden inget bra alternativ för att slöa i soffan och sträck-kolla en hel säsong av favoritserien.
Tjänsten är billig och riktigt prisvärd de första sex månaderna, och även därefter billigare än Netflix och HBO. Utbudet på filmer verkar vara jämförbart med Netflix, och bättre än HBO. Vad gäller TV-serier ligger Amazon efter, men har en del pärlor som inte går att få tag på någon annanstans. Det som utmärkt sig är det egenproducerade innehållet, och de flesta som testar Amazon Prime Video i jul lär göra det för att kunna titta på The Grand Tour.
Att säga upp tjänsten går att göra när som helst, och första veckan är gratis. Så om du vill se The Grand Tour eller är nyfiken på The Man in the High Castle bör du skriva upp dig direkt och prova på under julhelgerna. I längden hoppas jag dock på fler oirginal-serier och ett större utbud av andra tv-serier om Amazon ska behålla mitt intresse. En bra tjänst alltså, men mycket arbete återstår om Amazon ska kunna locka över folk från Netflix.