Föga förvånande tycker inte Telia själva att deras kampanj med fri surf på sociala medier bryter mot nätneutraliteten. Teleoperatören menar att tjänsten älskas av deras kunder, i ett svar till Post- och telestyrelsen.
Under förra året fastslog Post- och telestyrelsen (PTS) att Telias kampanj med fri surf på sociala medier bröt mot EU:s regler om nätneutralitet. Regelverket stipulerar att all trafik över nätet ska hanteras likadant, vilket Telia alltså inte gjort genom sin kampanj.
Nu har #Telia gett sitt svar, och men menar att de planerar att fortsätta kampanjen. Telia menar att PTS tolkning av nätneutralitet är för snäv. Enligt Telia är 7 av 10 av deras kunder positivt inställda till tjänsten, något som Post- och telestyrelsen inte ska ha tagit hänsyn till. Telia menar också att kommunkation som telefonsamtal och SMS länge har erbjudits gratis, men att de flesta idag använder sociala medier för att kommunicera. Även dessa tjänster bör därför kunna erbjudas gratis av en operatör, skriver Telia.