Apples nya trådlösa lurar är en försäljningssuccé, men att de skulle ha 26 procent av marknaden stämmer inte enligt nya siffror.
Förra veckan rapporterade 99mac siffror från analysföretaget Slice, som undersökt näthandeln av trådlösa hörlurar i USA. Enligt dessa siffror stod de nylanserade hörlurarna #Airpods för hela 26 procent av försäljningen, en imponerande prestation.
Nu har dock NPD Group presenterat data från sin egen undersökning, och här får Apples vita trådlösa lurar en betydligt mindre del av kakan. Enligt Ben Arnold på företaget är de tidigare siffrorna från Slice inte representativa för marknaden i stort, och #Apple stod snarare 2 procent av försäljningen av trådlösa hörlurar i december. Arnold säger till Cnet:
– Att Apple lyckats ta två procent av marknaden i sålda enheter och tre procent i dollar med en enda produkt under lanseringsmånaden är anmärkningsvärt, med tanke på hur stor hörlursmarknaden är.
Enligt NDP:s siffror står Apple-ägda Beats för den största andelen med 25 procent av försäljningen i antal enheter. LG har 10 procent, Bose 8 procent och Sony 7 procent. Tillverkarna Plantronics och Jaybird hade 2 procent vardera, lika stor andel som Apple.
Den enorma skillnaden mellan uppgifterna från Slice och från NDP Group kan förklaras av att den senare inte bara baseras på e-postkvitton från näthandel, utan även tar med försäljning i fysiska butiker samt nätbutiker som Amazon.