Sprint köper en tredjedel av Tidal

Tidal har hittat en partner i den amerikanska teleoperatören Sprint, som köper 33 procent av företaget. Men musiktjänsten anklagas för att ha överdrivit antalet prenumeranter.

Den strömmande musiktjänsten #Tidal som drivs av hiphop-artisten Jay Z har enligt tidigare uppgifter letat efter köpare. Nu skriver Wall Street Journal att teleoperatören Sprint kommer att köpa 33 procent av företaget.

Enligt avtalet ska detta ge Sprints kunder tillgång till exklusivt innehåll på Tidal, men de kommer fortfarande att behöva teckna upp sig och betala för tjänsten. Fler erbjudanden till Sprints kunder kommer också att släppas framöver, enligt en talesperson för operatören. Detaljer om vad Sprint betalar för sin del i Tidal har inte avslöjats.

Kan ha överdrivit antalet användare

Hur många aktiva användare Tidal har i dagsläget råder det också tveksamheter kring. Enligt en rapport i norska Dagens Næringsliv har Tidal överdrivit antalet prenumeranter ända sedan Jay Z köpte svenska moderbolaget Aspiro för två år sedan.

I september 2015 skrev Jay Z på Twitter att Tidal nått en miljon användare, men enligt en intern rapport som den norska tidningen kommit över hade tjänsten då bara 350 000 prenumeranter. I mars förra året rapporterade Tidal att tjänsten nåt 3 miljoner användare, men i en månadsrapport till skivbolagen angavs istället 1,2 miljoner aktiverade konton varav 850 000 aktiva betalande prenumeranter.

Tidal har inte gett någon kommentar till uppgifterna.