Tim Cook lovar spännande nyheter för Ipad

Försäljningen av Ipad fortsätter att sjunka, men Apples vd Tim Cook utlovar spännade uppdateringar.

Under den senaste kvartalsrapporten meddelade Apple att de sålt 13,1 miljoner Ipad-enheter under julkvartalet 2016. Motsvarande kvartal året innan såldes 16,1, och jämfört med de 26 miljoner enheter som såldes under motsvarande kvartal 2013 har mängden närmast halverats.

Apples vd Tim Cook har flera gånger tidigare uttryckt sin tilltro till #Ipad, och sade under kvartalsrapporten återigen att han var optimistisk. Cook säger:

– Vi har några spännande saker på gång när det gäller Ipad, och jag är optimistisk över åt vilket håll det går. Kundnöjdheten är fenomenal. För Ipad Pro är den på 99 procent. Så jag ser mycket bra saker, och hoppas på bättre resultat.

Apple är marknadsledande när det gäller surfplattor, men även andra tillverkare upplever minskad försäljning, enligt data från Analysföretaget IDC Worldwide. Samsung är näst störst vad gäller skeppade enheter, och fick iväg 8 miljoner plattor under förra kvartalet; en minskning med 11,4 procent. Bara två tillverkare lyckades växa jämfört med förra året; Lenovo och Huawei som sålde 3,7 respektive 3,2 miljoner enheter.

Enligt IDC:s rapport är det fortfarande Apples enklare Ipad-modeller som står för majoriteten av försäljningen, det vill säga Ipad Air 2 och Ipad Mini snarare än den mer avancerade och dyrare Ipad Pro. Apple avslöjar själv inte hur många av varje modell de sålt.

En anledning till den sviktande försäljningen anses vara att de flesta konsumenter inte uppdaterar en Ipad eller annan platta lika ofta som en smart mobiltelefon. För Apples del kan det innebära att många Ipad-ägare fortfarande använder en äldre modell och inte ser något behov att uppdatera.