Utvecklaren Susan J. Fowler är tidigare anställd på Uber, och berättar nu om omöjliga arbetsförhållanden och sexism på arbetsplatsen.
I söndags publicerade den före detta Uber-anställda utvecklaren Susan J. Fowler ett långt inlägg på sin blogg där hon berättar om sitt år på Uber. Fowler började jobba på företaget i november 2015 men valde att sluta i december 2016. I bloggposten skriver hon att hon har fått många frågor kring varför hon valde att byta jobb och att hon nu vill berätta om sitt år på #Uber.
Fowler fick välja vilken arbetsgrupp hon ville börja i och valde en som arbetar med det hon själv har expertis inom. Redan under sin första dag i arbetsgruppen fick hon dock meddelanden från sin överordnade som förklarade att han var i ett öppet förhållande men att hans partner var mer framgångsrik än han på att hitta personer att ha sex med. Vidare förklarade han att han försökte att inte hamna i trubbel på jobbet men att det gick dåligt eftersom han letade efter kvinnor att ha sex med.
Fowler rapporterade direkt incidenten till företagets HR-avdelning. Där fick hon svaret att händelsen var ett solklart fall av sexuella trakasserier men eftersom detta var hans första rapporterade övertramp, och eftersom han var en av företagets mest högpresterande personer, kunde inte HR-avdelningen göra mycket mer än att ha ett snack med honom. De ville inte heller bestraffa honom för något som antagligen bara var ett olyckligt misstag.
HR-avdelningen gav Fowler två alternativ. Antingen kunde hon välja att byta arbetsgrupp och förhoppningsvis aldrig behöva prata med honom igen eller så kunde hon stanna kvar i samma grupp men då kunde hon förvänta sig att han skulle ge henne låga poäng på företagets prestationsutvärdering. Fowler försökte först överklaga HR-avdelningens beslut men efter en tid valde hon att byta arbetsgrupp.
Under de kommande månaderna fick Fowler kontakt med fler och fler kvinnor på företaget. Hon berättar att hon häpnades av hur många som hade liknande erfarenheter och hur hon inte var den enda som hade rapporterat hennes förra chef. När chefen rapporterades ännu en gång sa HR-avdelningen återigen att det var första gången han rapporterades.
Fowler beslutade sig för att tillsammans med några andra kvinnor på Uber besöka HR-avdelningen för att uppmärksamma vad som hände. Deras protest ledde dock ingenstans.
Bortsett från sexismen tampas enligt Fowler Uber med stora organisationsproblem. Chefer i olika led försöker sabotera för varandra så att de kan ta sin överordnades plats och på så vis arbeta sig uppåt i karriären. Detta sätt att jobba är något som cheferna var öppna med under bland annat möten. Resultatet blev att projekt lades ner hit och dit, OKR (Objectives and Key Results)-planeringar ändrades flera gånger varje kvartal och det fanns stora oklarheter kring organisatoriska prioriteringar vilket ledde till att väldigt lite faktiskt kunde göras. Fowler skriver:
– Vi levde under ständig rädsla för att våra arbetsgrupper skulle upplösas, att det skulle komma en ny omorganisering, att vi skulle behöva påbörja nya projekt med omöjliga hålltider. Det var en organisation i fullständigt, hänsynslöst kaos.
Efter en tid skickade Fowler in en ansökan om att förflyttas till en annan del av organisationen men trots att hon uppfyllde alla kriterier fick hennes ansökan avslag. När hon hörde av sig kring orsaken till avslaget ska enligt Fowler hennes chef ha sagt att dennes chef och den som var huvudansvarig sagt att det berodde på odokumenterade problem gällande hennes prestationspoäng. Fowler påpekade att hennes prestationspoäng var högsta möjliga och att hon hållit varenda hålltid samt att det fanns chefer som efterfrågade henne i andra delar av organisationen. Efter några vändor fram och tillbaka sa de till sist:
– Prestationsproblem är inte alltid något som har med arbetet att göra, ibland kan det bero på något utanför ditt arbete eller bero på något i ditt privatliv.
Efter några månader när Fowler ändå skickade in en ansökan om förflyttning fick hon avslag. Denna gång hade hennes prestationspoäng justerats till en lägre nivå som gjorde att hon inte längre var kvalificerad för flytten. Hon frågade vad detta berodde på och fick då svaret att ”hon inte visade några tecken på att vilja utvecklas i karriären” och att hon behövde bevisa sig som ingenjör mer. Detta påverkade hennes lön och bonus samt gjorde att hon inte kunde vidareutbilda sig eftersom Uber endast sponsrar anställda som fått högsta poäng.
I efterhand skröt hennes chef om att de andra arbetsgrupperna förlorade sina kvinnliga kollegor men att han lyckats behålla några av sina kvinnliga anställda.
Vid ett annat tillfälle bestämde företaget att alla anställda skulle få skinnjackor. De kvinnliga anställde kunde dock inte få några jackor för de var för dyra att beställa. Fowler hade då börjat att som rutin rapportera in all särbehandling och diskriminering till HR-avdelningen, vilket hon gjorde även denna gång. Då svarade HR-avdelningen genom att fråga om hon någonsin tänkt på att hon var knutpunkten kring alla klagomål och om problemet kanske berodde på henne.
Till sist kallade hennes chef till ett enskilt möte där han sa att hon var ute på väldigt tunn is när hon anmälde hans chef till HR-avdelningen och hotade med att avskeda henne om detta upprepades. När Fowler påpekade att detta var olagligt förnekade han. Efter att Fowler anmält händelsen medgav HR-avdelningen att det han gjorde var olagligt men inga åtgärder vidtogs. Kort därefter valde Fowler att byta jobb.
När Fowler anställdes bestod organisationen av 25 procent kvinnor och när hon försökte flytta till en annan del av organisationen hade den siffran sjunkit till under 6 procent. Vid tidpunken när Fowler till slut valde att sluta var den siffran endast 3 procent.
Ubers vd Travis Kalanick har efter att Fowlers inlägg publicerats sagt till Axios att åtgärders ska vidtas:
– Jag har precis läst Susan Fowlers blogg. Vad hon beskriver är förskräckligt och går emot allt som Uber står för. Det här är första gången detta har kommit till min kännedom. Jag har instruerat vår nya avdelningschef för HR, Liane Hornsey, att omedelbart tillsätta en utredning. Vi vill att Uber ska vara en rättvis arbetsplats och att inget utrymme för sådant beteende ska ges. Alla som beter sig på det sättet som Fowler rapporterat om borde bli avskedade.
Tidigare i höstas anklagades även Apple för att odla en sexistisk arbetsmiljö.