Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tredjeparts mjukissyntar och CPU-åtgång

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 10:32

Jag jobbar ihop med en kompis som kör Live och Cubase på PC. Vi kör delvis samma mjukvarusyntar och han sa att hans syntar aldrig drar någon CPU då man inte spelar på dem.

I Logic drar alla mina tredjepartstillverkade mjukvarusyntar CPU hela tiden, fast mer då man spelar på dem.

Det här känns ju inte kul. Är det såhär med alla AU-syntar? Är det samma med VST på Mac (t.ex. Cubase). Logics egna syntar drar ju ingen CPU då man inte spelar på dem så man undrar om det är AU i sig som är resurskrävande eller om det är slapp Mac-programmering...

Jag har dessa:
Korg Legacy DE
impOscar
FM7
microTonic

Korg och impOscar drar rätt mycket CPU, FM7 och microTonic bara en gnutta då man inte spelar på dem.

Mac OS 10.4, 2x1 GHz, 768 MB.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-22 10:36

Beror väl lite på program. Live har en funktion som gör att det "stänger av" alla syntar och effekter som inte används (kollar om någon data skickas in/ut från dom).
Lite lurigt tycker jag, rätt irriterande när man kickar igång en send när man lagt till några andra spår och helt plötsligt käkas hela cpu'n upp.

I Cubase SE på PC drar alla mjukisar CPU hela tiden. Behövs inte mycket för att få min 1GHz laptop att knäa.

• Oregistrerad
  • 2006-05-22 11:15
Ursprungligen av torsig1967:

Jag jobbar ihop med en kompis som kör Live och Cubase på PC. Vi kör delvis samma mjukvarusyntar och han sa att hans syntar aldrig drar någon CPU då man inte spelar på dem.

I Logic drar alla mina tredjepartstillverkade mjukvarusyntar CPU hela tiden, fast mer då man spelar på dem.

Det här känns ju inte kul. Är det såhär med alla AU-syntar? Är det samma med VST på Mac (t.ex. Cubase). Logics egna syntar drar ju ingen CPU då man inte spelar på dem så man undrar om det är AU i sig som är resurskrävande eller om det är slapp Mac-programmering...

Jag har dessa:
Korg Legacy DE
impOscar
FM7
microTonic

Korg och impOscar drar rätt mycket CPU, FM7 och microTonic bara en gnutta då man inte spelar på dem.

Mac OS 10.4, 2x1 GHz, 768 MB.

ett bra trick brukar vara att se till att allokera röster efter behov, har du inte "max antal röster" inställt, så får pluggen helt snällt allokera om vid behov istället för att bara stapla röster och käka mer processorkraft...

Det finns en jädrans massa pluggar som är balla men som är helt omöjliga att använda eftersom de käkar processor som fasen. Inte sällan är det dessutom så, att de inbyggda effekterna som finns i en del pluggar, är så attans krävande att de helt enkelt inte går att använda, vilket ju är skitsamma, effekter lär du väl ha i din DAW ändå, och det finns hyfsat gott om bra processorsnåla effekter oxå ...

När det kommer till snåla VI.s kan Jag rekommendera dig att kika lite på Linplugs grejor, har precis köpt två instrument från dem (Alpha och RMIV) och båda är härligt snåla om man använder dem rätt .... (röstallokering osv).

only my 3 cents...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Jag tror det är dålig programmering av pluggarna. Logic ska meddela pluggarna när de inte behövs, men jag vet inte hur det ser ut bakom kulisserna.

• Oregistrerad
  • 2006-05-22 15:07

Det här med röstallokering, menar ni om man kan ställa om det i själva plugin-synten eller är det någon parameter som finns i Logic som tvingar ner röstantalet?

En sak jag själv kommit på är att automatisera bypassknappen, då kan man spara en hel del CPU och ändå ha mycket igång - där det behövs.

• Oregistrerad
  • 2006-05-22 15:30

hmm finns väl ingen som helst anledning till att låta en VSTsynt dra CPU om den inte genererar ljud... lata programmerare idealt ska alla DSPalgoritmer göra ingenting om det åker tysnad genom dem. menmen, Finns nog gott om VSTsyntar som står o filtrerar tystnad (och läcker minne) när man inte spelar på dem...

själv sparar ja CPU genom att hela tiden mosa ner mina VSTiar o pluggar till audiospår, eller använda offline process.

• Oregistrerad
  • 2006-05-22 17:28
Ursprungligen av fredrik_e:

hmm finns väl ingen som helst anledning till att låta en VSTsynt dra CPU om den inte genererar ljud...

Fast lite CPU måste nog gå åt eller...

Funderar på saker som LFO:er och phasers som inte är synkade till note on, som alltså lever sitt eget liv. De måste ju sakta oscillera även då man inte spelar för att modelleras korrekt. Alternativt måste de på något sätt hålla reda på tiden mellan när senaste ljudet dog ut (och processen stannade) till då nästa not triggas och sedan utifrån detta räkna ut det nya fasläget - inte helt trivialt, speciellt inte i syntar där många sådana processer pågår samtidigt och interagerar.

Men många syntar drar ungefär lika mycket cpu hela tiden och det är dålig programmering.

• Oregistrerad
  • 2006-05-22 16:59

me do as fredrik

1
Bevaka tråden