Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skrammel och gnissel..

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-03 21:08

Jag har upptäckt två otäcka saker med min ipod, snart 3mån gammal..
För det första är det något som skramlar. Jag vet inte vad det är, har inte tappat den i golvet eller liknande. Det andra "problemet" är att den ger ifrån sig ett högfrekvent ljud när man använder knappar och navigationshjul. Ljudet kommer alltså inte i hörlurarna utan från själva chassit. Jag har f.ö. skött om min Ipod extremt väl, laddat max 20 gånger och den förvaras alltid i en skyddande påse.
Är jag ensam om dessa problem? Tråkigt att en produkt för 3,5k skall krångla.. inte sugen på att reklamera.

Har haft min bra länge nu och har inte varit sådär jättesnall mot den. Du ljud som du beskriver är ingenting jag känner igen.

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 03:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av olleg
Jag har upptäckt två otäcka saker med min ipod, snart 3mån gammal..
För det första är det något som skramlar. Jag vet inte vad det är, har inte tappat den i golvet eller liknande. Det andra "problemet" är att den ger ifrån sig ett högfrekvent ljud när man använder knappar och navigationshjul. Ljudet kommer alltså inte i hörlurarna utan från själva chassit. Jag har f.ö. skött om min Ipod extremt väl, laddat max 20 gånger och den förvaras alltid i en skyddande påse.
Är jag ensam om dessa problem? Tråkigt att en produkt för 3,5k skall krångla.. inte sugen på att reklamera.

Ring till AppleCare så du får en ny eller den blir lagad.

/P

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 22:30

Jag tror du kan känna dig lugn! Det första ljudet, det högfrekventa hörs när man använder de beröringskänsliga knapparna och scroll-hjulet. Det är knappt märkbart, särskilt inte samtidigt som man lyssnar till musik, vilket kan vara anledningen till att många överhuvudtaget inte har märkt det. För övrigt hörs ljudet inte när bakgrundsbelysningen är på. Jag själv hörde ljudet ända tills jag uppdaterade till firmware 2.1, ett tips är att testa det om du inte redan gjort det.

Det andra skramlande ljudet är jag tveksam till, men faktum är att alla(åtminstone Gen 3) iPod skramlar lite om man skakar på dom. Exakt vilken komponent det är vet jag inte men det är ett normalt ljud.

/ Kristian

• Oregistrerad
  • 2003-11-10 16:24

Vid närmare granskning kom jag fram till att 2.1 INTE åtgärdar det högfrekventa ljudet...

Min iPod låter fortfarande, men inte alltid, jag tror den är tystare när den startat upp ur viloläget(= en sorts strömbesparande "djupsömn" som aktiveras när man inte använt den på ett tag).

• Oregistrerad
  • 2003-11-23 15:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristian B
men faktum är att alla(åtminstone Gen 3) iPod skramlar lite om man skakar på dom. Exakt vilken komponent det är vet jag inte men det är ett normalt ljud.

Alla? hur vet du det? kan man alltså inte lämna in den och få skakljudet fixat??

• Medlem
  • 2003-11-23 21:16

Tycker skakljudet är skumt. Tyder bara på att något inne i Ipoden har lossnat. Att någonting lossnar är enligt mig ett tecken på bristande kvalitet. Någon dag när jag orkar ska jag ringa Applestore och höra mig för hur en reklamation går till.

• Oregistrerad
  • 2003-12-01 18:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av rickard_89
Alla? hur vet du det? kan man alltså inte lämna in den och få skakljudet fixat??

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60969

Alltså är det troligtvis hårddisken du hör. Men om den låter ovanligt mycket bör du kolla upp det... Skaka inte på den i onödan bara!

/Kristian

min låter så där högfrekvent jämt o ständigt när batteri nivån inte är på topp.. låter tillochmed när jag stängt av den blir förbannad som fan känns som om det skulle vara skit grejer man köpt

1
Bevaka tråden