- HankPank
- Medlem ●
Jag fick min iTrip igår och är helnöjd förutom att jag har ett högt pip hela tiden. Det är typ ett TV-pip på några tusen KHz, men fullt hörbart för en 40-åring och väldigt tröttande.
Ni som har iTrip (och naturligtvis inte använder dom i Sverige), har ni också liknande pip? Är det något man skall leva med eller skall jag returnera den?
Skrevs ursprungligen av Tim
Måster bara vara pipig
En människas öra hör bara mellan 20 Hz - 20 KHz, inte flera tusen kilo herz
Jaja, några tusen Hertz/några KHz då! Men jag tror de flesta fattade vad jag menade. Det är svårt det här med K, M, G, T, bits och bytes.:)
Skrevs ursprungligen av HankPank
Jo, alltså, pipet kommer inte från själva iTripen, utan från radion som tar emot. Men det forstod ni, va?
Jo, det var inte så svårt att förstå. Men som sagt, något pipande har jag inte hört. Däremot är ju mottagningen lite varierande beroende på vilken stereo jag använder. Sedan går det inte att vrida upp volymen så högt på ipoden för då skrapar det i högtalarna. Antar att FM signalen blir för stark då.
//David
Skrevs ursprungligen av HankPank
Jo, alltså, pipet kommer inte från själva iTripen, utan från radion som tar emot. Men det forstod ni, va?
Ja då, men min piper inte varken när jag använder den i bilen (Norge resor ) eller hemma på Stereon (i Danmark ) inte heller hemma på andra (utländska ) kompisars HiFi´s
Min piper inte, men istället stängs itripen av helt plötsligt efter en stunds lyssnande...
Någon med liknande problem?
Ja det kan hända med min också ibland vid långa och tysta intron/passager och låg volym på Poden..
//Teeway
lalalalala, jag hör inte vad ni säger killar. Jag vill inte veta, för min iTrip är på väg, och vad jag har hört har den inga som helst problem med något. Den funkar felfritt, har ni hört något annat? Nej, tänkte väl det
Ajj aj aj. igår beställde jag en från Macoteket och den skickades i morse....
Med tanke på att jag nyss tog bort ljudbegränsningen i min ipod så lär väl min kommande tinitus dränka höga ljusa pipande ljud.
Att plocka bort filen som begränser ljudet var för övrigt det bästa jag gjort sen jag köpte ipoden. Mycket bättre om man vill kräma på lite i bilen eller när man kopplar den till stereo. rekomenderas.
MVH Lelle
Skrevs ursprungligen av Samor
Ajj aj aj. igår beställde jag en från Macoteket och den skickades i morse....
Med tanke på att jag nyss tog bort ljudbegränsningen i min ipod så lär väl min kommande tinitus dränka höga ljusa pipande ljud.
Att plocka bort filen som begränser ljudet var för övrigt det bästa jag gjort sen jag köpte ipoden. Mycket bättre om man vill kräma på lite i bilen eller när man kopplar den till stereo. rekomenderas.
MVH Lelle
vilken fil ska man plocka bort???
Fick lite pip i min också, men det kan bli bättre om man byter frekvens.
Sen slängde jag också på en extra antenn på min stereo (har den annars inpluggad i radiouttaget i väggen) och då fick jag både bättre mottagning, samt kunde sitta med poden i soffan i stället för att den skulle stå i bokhyllan.
Nu har jag hårdtestat iPod+iTrip på turné runt Tyskland-Österrike-Schweiz.
Ett sätt att minska pipandet är att köra på höga frekvenser. Om man håller sig runt 103-105 MHz verkar det bli bäst. Jag antar att pipandet följer med bärvågen och blir för hög för mina 40-åriga öron. Pipet hörs, men mycket mindre än om man kör runt 90-95MHz.
Sen kan det vara rätt svårt att hitta en frekvens som håller sig störningsfri när man färdas 50-60 mil. Frekvensbyte på autobahn är inte kul.
Men jag kommer att kontakta Macoteket ändå. Det verkar ju inte vara ett problem som alla är drabbade av och då skall man väl kunna byta.
Jag kan bara lista mig till de som har ett pip. Jag tycker det hörs mer när jag har låg volym på iPoden så jag får vrida upp ljudet på bilstereon. (Samma sak även på andra radiomottagare) Konstigt nog hörs det bara ibland, eller oftast men inte varje gång och olika högt volymmässigt.
Det känns lite oklart hur längesen det är de olika inläggen här postades för datumen hoppar vilt flera år hit och dit: Ni som haft problem innan har ni löst det på något sätt och vad har Macoteket sagt?
Nu har jag fått en ny itrip från Macoteket och den här har inte alls lika mycket pip. Det finns där väldigt svagt och hörs mellan låtarna, men är inte alls lika påtagligt. Pipet är inte heller lika beroende av frekvensen som på den förra.
Det var inget problem alls att byta på Macoteket. Det verkar inte vara ett helt okänt problem.
Det enda negativa är väl att man får stå för porto o låda för att skicka tillbaks den, men det var det värt.
Min iTrip piper rätt rejält, men jag tycker den piper mindre om man lyckas hitta en helt "ledig" frekvens att lyssna på, dvs en kanal som bara innehåller brus när iPoden är avstängd. Såna frekvenser är tyvärr ovanliga i Stockholmstrakten, och beror väldigt mycket på lokala förhållanden som ändras när man har åkt en liten bit. Min erfarenhet är därför att iTrip:en funkar rätt dåligt i bilen.
Okej, med tanke på folk som klagar på pipande och som frågar efter sätt att få bort ljudbegränsningen så kan jag alltid komma med min del av kakan.
För 2G iPods är det bara att ta bort en fil som heter Limit.nånting. Gjorde detta på min gamla och jag TROR att den fanns i iPodcontrol mappen på iPoden. Detta är helt ofarligt men gör en backup om ni vill vara säkra.
För 3G iPods kan ni använda http://www.ringom.no/espen/ipod/ .
Detta ändrar iPodens databas och höjer volymen men lämnar alla låtar orörda. Superprogram.
Sen, det som alla ville höra. Några har pipande iTrips men som dom flesta som brukar spela på radio kan dåligt stereoljud och pip fixas om man ställer om motagaren i mono. Detta är exakt samma sak... Dom här filerna gör så att iTrip sänder signalerna i mono som ska fixa pipet och göra ljudet klarare för dom med såna iTrips. Men om ni inte tycker det är värt att fixa pipet med förlusten av stereo i din bil (som du aldrig, aldrig använder i Sverige) så behöver ni inte använda det.
Säg gärna till om ni behöver hjälp.
God jul.
EDIT: Såg att jag hade glömt lägga till länken till iTrip-lösningen, så går det då man är trött. Här är den iaf: http://leenes.demon.nl/xmitter_settings/
Skrevs ursprungligen av mopp
För 2G iPods är det bara att ta bort en fil som heter Limit.nånting. Gjorde detta på min gamla och jag TROR att den fanns i iPodcontrol mappen på iPoden. Detta är helt ofarligt men gör en backup om ni vill vara säkra.
var på ipoden hittar jag detta eller hur gör jag??
tack
För att ta bort ljudbegränsningen på gamla iPods gör man så här.
Ställ in utforskaren att den ska kunna vissa dolda filer och gå in på iPoden via den. Du går in i mappen iPod_control och sen i mappen device och tar bort filen som heter Limit.
Akta öronen bara.
Detta borde gå att göra via mac också men det kommer ni säkert på hur man går in på iPoden.
Kan kopiara detta från ett forum där jag hittade lösningen:
This is what I did exactly
I have recently bought my iPod in France. Since I'm not French, I hated the idea of such volume limitation.
I reformatted my iMac with all registration (address) information set to New York. OS language, keyboard... all set to US.
Then reformatted my iPod with updater1.3
I checked out the Device folder, I had a file named 'Limit' with '216' in it and nothing else.
I erased the file and emptied the trash can, unplugged the iPod from the iMac.
I had a monster sound! It would hurt my ears at maximum output.
A friend of mine who purchased his iPod in Japan uses French OS and keyboard and don't have this Limit file.
I hope all this was useful.