Jag föredrar att sortera mina mp3or i kataloger. Det gör jag i utforskaren. Om jag tankar ner album från internet (inte nödvändigtvis olaglig musik, tänk på det!) kollar jag först albumet med ett program som heter EncSpot. I detta kan jag se vilken encoder alla filerna har, vilken bitrate, om det är en dålig last frame och en massa bra information. Steg två blir att öppna Tag&Rename för att fixa id3taggarna. Detta program kan antingen ansluta till freeDB för att hämta info om albumet i fråga eller använda sig av filnamn/id3-tag. När detta är gjort döper jag filerna så de stämmer med id3-taggarna och slutligen döper jag mappen rätt med årtal och bitrate.
När albumet är "färdigt" lägger jag det i D:\_iPod, sparkar igång EphPod med "Sync & Quit" för att synka ipoden med min mapp.
Skulle inte vilja ha det på något annat sätt
PS. Jag döper mina filer "Artist - Album - Track# - Tracktitle.mp3" och sorterar hela samlinegn med mappar som "album", inte i mappar som A,B,C. utan mapparna heter tex som "Frank Sinatra - My Way - The Best Of Frank Sinatra [1997] (LAME 192)" DS.
Nu ska jag sova, vet inte varför jag skrev detta. Läs det om ni vill, det har ni förmodligen redan gjort.