Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Artist visas inte i ipod

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 21:59

Jag har fårr ett väldigt märkligt problem med min ipod nano. Har laddat in flera nya artister och album. När jag sen ska leta upp två av artisterna i ipoden så finns dom inte. Jag går helt enkelt in i musik/artister, och där finns alla andra jag lagt in men inte just dessa två. Väljer jag musik/artister/alla, så kommer man ju in i album och där kan jag däremot hitta dessa två album.

Kopplar jag nanon till itunes så bläddrar jag i listan artister, och även där finns mina saknade artister med. Så det beror alltså inte på att artistnamn inte är angivit eller något sånt, det har jag dubbelkollat tusen gånger.

Jag har även resetat den. Nu behöver jag HJÄÄÄLP!

• Medlem
  • 2005-11-07 22:47

Har du testat att ta bort alla låtar med dom artisterna och sen lägga till dom igen? Testa även att döpa om artistnamnet till något helt annat för att se om det funkar bättre.

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-08 08:17

Troligtvis är det låtinfon som det blivit nåt knas med. Använd iTunes och bläddra dig fram till albumet, markera alla låtarna och välj Visa info (i högerklicksmenyn). Fyll i artistnamnet igen, så borde det rätta till sig.

• Oregistrerad
  • 2005-11-08 14:17

Tack för era svar. Men nu har jag provat allt och det funkar inte ändå... Har till och med lagt in spåren från original-cd igen till itunes och sen fört över till ipod. Denna gången har den även försvunnit från listan i itunes då man kopplar in ipoden och söker på artister. Hur konstigt som helst.

Vad är nästa steg, ominstallera itunes eller?

Det märkliga är också att jag har fortsatt lägga in andra artister och album som fungerar hur bra som helst och visas helt rätt. Det verkar vara just ett par stycken som inte vill (bl.a Sinéad O'Connor (och där har jag som sagt provat att ändra stavning, tänkte att den kanske inte klarade av konstiga apostrofer och sånt), Trigger Happy Tv Soundtrack, Twin Peaks Soundtrack).

Jättetacksam för svar!!!

Ring/mejla supporten och hör vad de säger.

Lycka till!

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-08 20:01

Mysko... har inte nåt mer tips just nu, men som du själv skriver så kan du ju alltid testa en ominstallation av iTunes... En annan drastisk åtgärd vore ju att återställa iPoden, men det känns ju onödigt.

Kom på en sak, du skulle kunna testa att ladda hem trial-versionen av Anapod, där finns en funktion att laga iPodens databas, det skulle kunna hjälpa.

• Oregistrerad
  • 2005-11-08 22:57

Tack för era svar. Jag får väl maila supporten då och höra om de kan hjälpa mig, men det känns ju inte särskilt troligt, har redan försökt allt känns det som. Ja återställa är ju trist. Har nämligen en gammal ibook clamshell som jag laddar in från, så med 6gb hårddisk har jag lagt in mina plattor, konverterat till mp3 och sen slängt igen. Bara att göra om allt arbete från början alltså isåfall. Kul

Men men, jag får väl ge det en liten chans till då innan jag ger upp...

/Lisa

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-09 08:19

Nej, det låter inte alls kul. Som du själv säger, prova supporten först, men jag skulle nog ringa dem (telefonnumret finns nog i vår faq, använd sökfunktionen annars).

Och Anapod är ju inget alternativ då du har mac, förstås. Det finns en funktion i YamiPod för att reparera iPodens databas (läs mer här). Det är ju inget som måste installeras och väl värt ett försök om alternativet är en återställning.

• Oregistrerad
  • 2005-11-09 12:43

Jag ringer supporten nu...

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-09 16:43

Lycka till. Skriv gärna hur det gick.

• Oregistrerad
  • 2005-11-09 21:54

Jodå, jag ringde supporten och de lät mig prova allt det jag redan försökt och som ni föreslagit mig. Det hjälpte ju inte så det fick bli en återställning helt enkelt och nu funkar det. Har bara hunnit testa att lägga in en av "problem-cd:sarna", men den funkade perfekt.

Så nu har jag bara lite jobb framför mig att lägga in allt igen, trist, men nanon är hel och frisk igen och det är ju huvudsaken. Dom på supporten hade aldrig hört talas om nåt liknande. Återstår att se om fler får samma problem med sina nanosar, eller om jag bara fått ett exemplar som hade lust att retas lite extra. Men jag tycker ju så mycket om den ändå

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-10 07:54

Bra att det löste sig till slut iaf!

• Oregistrerad
  • 2005-11-14 16:20

Nu har det hänt mig igen! samma sak fast tvärtom, alla artister visas som de ska i ipoden, men när jag kopplar in ipod i datorn och via itunes bläddervy letar efter artister i ipoden så saknas vissa...

Men nu har jag lösningen, utan att behöva någon återställning eller så. (Pratade med apple-supporten i tre kvart plus att han hörde efter med en massa kollegor utan att de kunde hjälpa mig, sen löste jag det själv ) I listan med artister i itunes ligger allra överst "samlingar", klickade jag på den upptäckte jag att där i låg alla mina "problemartister". Så sen var det bara att klicka visa info och kryssa bort rutan "del av samling".

Som dom sa på supporten, det är säkert fler som har samma problem utan att tänka på att det råkar saknas en artist i listan om man kanske har flera hundra. Så kolla upp det, alla ipod-ägare, så att det inte är någon artist som är bortglömd och gömmer sig i mappen där man aldrig tittar, eller ännu värre om det är direkt i ipoden man söker så hittar man dom aldrig överhuvudtaget eftersom mappen samlingar inte visas i den artistlistan.

• Medlem
  • 2006-01-03 19:34
Ursprungligen av Lisa L:

I listan med artister i itunes ligger allra överst "samlingar", klickade jag på den upptäckte jag att där i låg alla mina "problemartister". Så sen var det bara att klicka visa info och kryssa bort rutan "del av samling".

Hej,

har samma problem; att vissa låter inte dyker upp under Artister fast dom borde, men jag är inte riktigt med på vad du menar med "I listan med artister i itunes ligger allra överst "samlingar"". Kan du förklara närmare hur du menar?

/Mala

• Medlem
  • 2006-01-03 19:40

...hittade en annan lösning...

...på iLounge.com, nämligen att om samma artist har någon låt med att album kopplat till sig så dyker övriga låtar utan album inte upp under Artiter.

/Mala

1
Bevaka tråden