Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död iPOD.. 6 dagar blev den...

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jonpatron:

Du ger dig inte trots att du hade kronfel i hela denna tråd.

Nope. Har inte fel.

Tack.

Hoppas jag med.

Mvh
Johan

Fick min nya Ipod igår. Satte i sladden o synk o laddning påbörjades direkt. Men efter avslutad synkning visas inga filer i Ipoden. Synkar igen med samma resultat. Försöker med manuell synk. Drar o släppen en låt på Ipoden. Går över på Ipoden från Itunes o kan spela den. Matar ut Ipoden. Inga filer i Ipoden.

Kass.

Ringer supporten. Vi konstaterar samma sak. Återställer (den alldeles nya Ipoden) till status vid leverans.
Får då möjlighet att välja språk vilket jag inte fick när den anslöts första gången. Synk fungerar. Filer finns i Ipoden efter synk.

Besynnerligt alltsammans. Nu fungerar skiten iallafall. Hur länge återstår att se. Är inte direkt imponerad av min första kontakt med produkter från Apple.

Mvh

Kompl. Den senaste Ipod programvaran för Ipod är från 2005-11-17, det är mao stor risk att den Ipod man erhåller ej innehåller den senaste programvaran. Detta var sannolikt det jag råkade ut för med min utbytes enhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-10 12:54

du har haft en jäkla massa otur helt klart. men man vet ju hur det är med hårddiskar. de gör lite som de själva vill. hoppas att skiten kommer i början så du klarar dig utan problem i framtiden.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 00:30

jäkla gnäll......typiskt en sån där som måste läsa bruksanvisningen på videon innan han vågar sätta i sladden.....funkar det inte på första försöket så ska alla inblandade stämmas.....blir så trött....

Ursprungligen av rogge-h:

jäkla gnäll......typiskt en sån där som måste läsa bruksanvisningen på videon innan han vågar sätta i sladden.....funkar det inte på första försöket så ska alla inblandade stämmas.....blir så trött....

Fast det verkar ju mer som han varken läst bruksanvisningen eller vågat sätta i sladden innan alla skulle stämmas.

vadå gnäll? vadå stämmas?

Min första Ipod kastar in handduken efter 6 dagar. Död. En ny skickas med vändande post. Synk fungerar inte. Tvingas till Återställ mha Apple support. Gammal internt programvara är trolig anledning till mitt nya bekymmer. Är detta ok? En Ipod video är en rel dyr produkt som därvidlag borde ha en bättre QA innan de når marknaden.

Att ni intar den attityd som ni så tydliget ger uttryck för bevisar bara hur handfallna ni är om/när ni råkar i samma situation. Varför stillatigande ta skit?

Om jag med dessa inlägg om mina faktiska problem med Ipod skadat någon som nu ser på sin käraste ägodel med andra ögon så ber jag er om ursäkt. För ibland verkar det uppenbarligen så.

Såja. Med era inlägg o mitt nya så hamnar vi i topp igen. Fler som ser att allt inte är guld o gröna skogar med Apple.

Ursprungligen av jonpatron:

Gammal internt programvara

Hört talas om att produkter läggs på lager?

Ursprungligen av jonpatron:

Att ni intar den attityd som ni så tydliget ger uttryck för bevisar bara hur handfallna ni är om/när ni råkar i samma situation. Varför stillatigande ta skit?.

Mer handfallen än vad du varit verkar inte möjligt. Själv har jag nog inte råkat ut för ett iPod-problem jag inte själv kunnat lösa.

Att göra det till princip och slå på stortrumman, gå i taket, rabbla rättigheter osv för ett problem som går att lösa utan ovanstående känns dumt.

Ursprungligen av Rickard A:

Mer handfallen än vad du varit verkar inte möjligt. Själv har jag nog inte råkat ut för ett iPod-problem jag inte själv kunnat lösa.

Att göra det till princip och slå på stortrumman, gå i taket, rabbla rättigheter osv för ett problem som går att lösa utan ovanstående känns dumt.

Vad felas dig? Jag har drabbats av 2 defekta produkter vid leverans. Är det märkligt att man undrar vad som pågår?

hmmmm

alltså jag har haft 2 st ipod nu och båda har gått sönder så det verkar som om förbannat många podar går i sönder eller inte vill synca.... så jag säger bara att skicka iväg den om den inte fungerar för annars blir det som för mig, satt i 10 tim försökte fixa med apple support men ack fungerarade den inte ändå så jag tycker att man inte ska hålla på att tjafsa om hur den fungerar för fungerar inte den så fungerar inte den.

tjingeling folks

p.s hoppas ni som har nyligen skaffat ipod får den att fungera

Varför inte bara ge upp diskussionen? ni verkar inte komma någon vart ?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 08:46

Prova att dunka den två gånger i pannan.....visar den då att batteriet är fullt och att Judas Priest spelas baklänges så funkar den.
Skulle detta inte fungera så lägger du den i en plastpåse och kör den som vanligt tre minuter i micron.

Ursprungligen av rogge-h:

Prova att dunka den två gånger i pannan.....visar den då att batteriet är fullt och att Judas Priest spelas baklänges så funkar den.
Skulle detta inte fungera så lägger du den i en plastpåse och kör den som vanligt tre minuter i micron.

Testade det där för några veckor sedan och den vaknade redan efter dunkningarna i pannan så jag behövde aldrig använda micron.;)

  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 18:08

Men herregud, varför köpte du en ipod då?

Jonpatron, hoppas inte att du är över 13 år. Skulle du gjort som alla sa så skulle UPS kommit och hämtat din iPod och sedan gett dig en ny. Istället så har du tjafsat med både Expert och Apple för att till slut få en ny iPod. Jag kan inte se att någon förrutom du har haft fel i den här tråden.

Du förtjänar all olycka du har haft med din nedlåtande attityd till dom som försökt hjälpa till. Småler när jag läser att bilfirman konkade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-13 21:29

Jonpatron, jag skall ge dig ett tips. Du måste ha missat ett stycke i konsumentköplagen. Det är så att om en leverantör har levererat en felaktig vara två gånger i rad, så har du rätt till, förutom en ny ersättningsprodukt, även rätt till att få ytterligare ett exemplar av varan liggandes hemma som backup, ifall den första skulle gå sönder.

Jag tycker du skall ta och ringa Apple eller Expert och se till att du får vad du har rätt till!

Nej, det är rikitgt - min ålder är inte 13. Lång därifrån.
Dock verkar den mentala och intellektuella nivån väsentligen lägre än så hos vissa skribenter i denna tråd.

Ursprungligen av H3CTOR:

Du förtjänar all olycka du har haft med din nedlåtande attityd till dom som försökt hjälpa till. Småler när jag läser att bilfirman konkade.

Ridax: Både ja och nej. Konsumentköpslagen som skärptes för lite sedan tydliggör faktiskt att det är jag som konument som i första hand ska avgöra om jag ska ha en ny vara eller reparera den befintliga. Detta då produkten levererats med fel. Detta menade Apple i min första kontakt med supporten att det inte gällde eftersom den de facto hade fungerat en stund.

Detta resonemang tyckte jag, och senare, både Expert och Apple var fel och de skickade mig därvidlag en ny direkt utan vidare diskussion.

Det jag förvånades över var hur fientligt jag blev bemött av vissa här på forument. Jag hade köpt o betalt för en relativt dyr produkt som sedan visar sig vara defekt. Det kändes onekligen som vissa tog åt sig personligen av att min Ipod var trasig vid leverans. Besynnerligt.

De olika buden om min rätt haglade friskt och vill någon leta efter intressanta motsägelser kan denna tråd rekommenderas.

Ni kan svara vad som helt på detta inlägg. Inte intresserad. Hursomhelst så hoppas jag att någon kan dra nytta av den erfarenhet som jag dragit.

Jag ber därvidlag att forumvärden stänger min tråd eftersom saken för min del är utagerad och jag är tveksam om något nytt kan bli sagt i ämnet.

Tackar de som uppmuntrat mig!

Mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-14 09:48

Jag tycker inte det har varit så många motsägelser i den här tråden, förutom att du hela tiden har hävdat en felaktig ståndpunkt. Vad alla andra har sagt är att:

1. Du har inte RÄTT till en ny iPod om din iPod levererats trasig eller gått sönder.
2. Apple skickar dig i regel en ny iPod oavsett din rätt eller inte.

Sedan har du varit påstridig och påstått att konsumentköplagen ger dig rätt till en ny och länkat vidare till Konsumentverket. Jag vill bara påpeka att konsumentverket INTE är lagstiftande eller domstol. De kan också ha fel, eller också kan du ha tolkat något fel. Konsumentköplagen som reglerar ditt fall kan du hitta på http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1990%3A932&RUB=&ORG=

Där kan du bland annat i § 26 läsa.

--citat--
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet
eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad
för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller
omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall
särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket
värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra
påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad
för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
--slut citat--

Detta betyder att du INTE har någon automatisk RÄTT till att begära en ny vara. Om säljaren kan visa att en reparation skulle kunna göras väsentligt billigare än en omleverans och det inte skulle innebära någon väsentlig olägenhet för dig som köpare, så har SÄLJAREN RÄTT att själv välja metod att avhjälpa felet.

Det verkar även som om du har blandat in distans och hemsförsäljningslagen i din argumentation, vilket väl inte är helt relevant, då du köpte din produkt hos en Expertbutik och inte via t.ex. Apple-store? Du har alltså ingen automatiskt bytes-rätt i 14 dagar.

Vad vi DESSUTOM har sagt till dig är att du hade kunnat bespara dig allt det här besväret. Om du bara hade felanmält din iPod via Apples hemsida, så hade resultatet för din del varit EXAKT DETSAMMA förutom att det hade gått mycket snabbare. Du hade fått din nya iPod mycket snabbare och utan allt käbblet nere på Expert och i telefon. Men du tycks ju njuta av att vara påstridig och hävda din (felaktiga) tro om din rätt.

Bra sagt!

Av att läsa denna tråd så verkar "jonpatron" vara en relativt NEGATIV Jon XD
haha,,
Ja jag hade 1 liiiiiten pixle som va vit.. ringde apple o sa "vad gör jag?"
Då började tjejn klaga själv hur jobbigt de e med döda pixlar o saker.. sen avslutade hon med "vill du ha en ny?"
nästa dag kom dom o hämtade, dan efter det så kom dom med ett HELT nytt paket. Hörlurar o hela kitet ^^
Jag klagar inte ett dugg på apple!
ska nog köpa en mac senare i livet när man skaffat jobb o gått klart skolan
Fett najjs!

10/10 Poäng till dem & deras service

//Mvh Patrik

Varför måste du gå klart skolan innan du skaffar mac?

  • Medlem
  • 2006-01-14 18:47
Ursprungligen av H3CTOR:

Varför måste du gå klart skolan innan du skaffar mac?

Han kanske vill få jobb så man har pengar till en mac? De är ju lite dyra. Ska faktiskt också gå över till mac lite senare, när spelberoendet har lugnat ner sig :D.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 19:30
Ursprungligen av H3CTOR:

Varför måste du gå klart skolan innan du skaffar mac?

pengar kanske?

Ursprungligen av Dava:

pengar kanske?

Ja men hans föräldrar kanske kan bidra? I det här sosse-styrda landet så behöver man ju knappt jobb för att få pengar.

Okej, fråga föräldrarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-14 22:34

tråd låst på författarens begäran

Bevaka tråden